授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 高分子物性に関する成書、高分子構造・物性に関連した最先端の総説等を輪読し、発表と議論を行うことにより、高分子物性に関する基礎知識を修得し、応用する力を養う。更に、この分野の実験をおこない、最先端の研究に触れることを目的とする。 本実験及び演習を受講することで、高分子物性に関する研究に対する取り組み方、進め方、まとめ方などを修得できる。
|
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purposes of the course is to learn the basic knowledge on polymer physical chemistry and to cultivate the ability to apply the knowledge by reading the representative textbooks related with physical properties of polymers or the recent reviews related with physical properties and structures of polymers as well as making presentations with discussions. The course is also aimed for students to experience the recent research circumstances by conducting the experiments. By completing the course, students will learn how to approach, proceed, and summarize researches on polymer physical chemistry. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 高分子物性に関する成書、高分子構造・物性に関連した最先端の総説等を輪読し、発表と議論を行うことにより、高分子物性に関する基礎知識を修得し、応用する力を養う。更に、この分野の実験をおこない、最先端の研究に触れることを目的とする。 本実験及び演習を受講することで、高分子物性に関する研究に対する取り組み方、進め方、まとめ方などを修得できる。
|
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The purposes of the course is to learn the basic knowledge on polymer physical chemistry and to cultivate the ability to apply the knowledge by reading the representative textbooks related with physical properties of polymers or the recent reviews related with physical properties and structures of polymers as well as making presentations with discussions. The course is also aimed for students to experience the recent research circumstances by conducting the experiments. By completing the course, students will learn how to approach, proceed, and summarize researches on polymer physical chemistry. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 熱力学1及び演習、熱力学2及び演習、数学1及び演習、高分子基礎化学、高分子合成化学、高分子物理化学 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Thermodynamics 1 with Exercises, Thermodynamics 2 with Exercises, Mathematics I and Tutorial, Fundamentals of Polymer Chemistry, Synthetic Polymer Chemistry, and Physical Chemistry of Polymers |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 「本講座の目的およびねらい」に記載したように、文献を精読できているかどうかを確認するために文献内容に関する発表及び質疑応答を行う。また実験を適切に進められているかどうかを確認するために、研究発表及び質疑応答を行う。 文献については事前に精読し、十分な発表準備を行うこと。 また、実験は計画的に進め、研究発表のための資料準備は十分に行うこと。 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | As described in the “Course Purpose”, in order to confirm whether students have read the literature carefully, students make presentations on introduction of the literature contents which will be discussed through questions and answers. In addition, in order to confirm whether students have proceeded their own researches appropriately, students make presentations on their research results which will be discussed through questions and answers Read carefully the literature in advance and make sufficient preparations for presentations. Experiments should be conducted in a planned manner and prepare the documents for research presentations thoroughly. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 資料準備、発表内容で達成度(100点満点)を評価する。 達成度については質疑応答で確認する。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Research materials and/or presentations |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
教科書【日本語】 Textbook | | Polymer Chemistry 2nd Ed, Paul C. Hiemenz and Timothy P. Lodge (CRC Press) ISBN: 1-57444-779-3 |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | Polymer Chemistry 2nd Ed, Paul C. Hiemenz and Timothy P. Lodge (CRC Press) ISBN: 1-57444-779-3 |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | |
|
参考書【英語】 Reference Book | | Appropriate references will be given in the lecture. |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|