授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | ソフトマターのダイナミクスをレオロジーで評価するために必要な考え方と解法を身につけるため、レオロジーにおける基本的な概念とソフトマターのダイナミクスの理解を深めることを目的とする. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this course is to deepen the understanding of the basic concepts in rheology and the dynamics of soft matter to acquire the necessary concepts and solutions to evaluate the dynamics of soft matter by rheology. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | ソフトマターのレオロジーを解析するに十分な知識をもつことを到達目標とする. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal of this course is to provide students with sufficient knowledge to analyze the rheology of soft matter at the end of the course. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 熱力学,統計力学,ソフトマター物理学,高分子物理化学 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Thermodynamics, statistical physics, soft-matter physics, polymer chemical physics |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.レオロジーとは何か 2.レオロジーの量 3.物質のレオロジー的分類 4.様々な興味深いレオロジー挙動 5.粘弾性と評価量 6.粘弾性解析 7.様々な粘弾性測定 8.塑性解析 9.分散系のレオロジー 10.高分子のレオロジー などを内容とするが,受講者の反応や興味により詳細は適宜柔軟に変更する.受講者には毎回の授業後に関連する身の回りの物質のレオロジーについて考えることを課す. |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1. What is rheology? 2. Quantities of rheology 3. Rheological Classification of Materials 4. Various interesting rheological behaviors 5. Viscoelasticity and related quantities 6. Viscoelastic analysis 7. Various Viscoelastic Measurements 8. Plasticity Analysis 9. Rheology of Dispersion Systems 10. Rheology of polymers The details will be changed flexibly according to the students' responses and interests. Students will be asked to think about the rheology of related materials after each class. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 到達目標に対する達成度を期末に課すレポートで採点する. |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Participants will be requested to submit reports on problems from related topics at the end of the course. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修条件は要さない.隔年開講のため2024年度は開講しない. |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | There are no specific course requirements.This course will not be offered in 2024 because it is offered every other year. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 板書をノートすれば教科書となるように講義を行う.また参考書にあげる各書は,それぞれ講義の内容を補完する. |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | The lecture is given in such a way that the notes on the blackboard can be used as a textbook. Each of the books listed in the reference section complements the content of the lecture. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | 土井正男,"ソフトマター物理学入門",岩波,2010 松下ら,"高分子の構造と物性", 講談社, 2013 M. Doi, "Soft-Matter Physics", Oxford University Press, 2013 M. Doi and S. F. Edwards, "The Theory of Polymer Dynamics", Oxford University Press, 1990 R. Larson, "The Structure and Rheology of Complex Fluids", Oxford University Press, 1998 J. D. Ferry, "Viscoelastic Properties of Polymers", Wiley, 1980 増渕雄一,"おもしろレオロジー", 技術評論社 |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | M. Doi, "Soft-Matter Physics", Oxford University Press, 2013 M. Doi and S. F. Edwards, "The Theory of Polymer Dynamics", Oxford University Press, 1990 R. Larson, "The Structure and Rheology of Complex Fluids", Oxford University Press, 1998 J. D. Ferry, "Viscoelastic Properties of Polymers", Wiley, 1980 |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | レオロジーは身近な現象や製品に潜んでいる.普段の生活でもレオロジー的な興味をもって学習をすすめてほしい. |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Rheology is hidden in familiar phenomena and products. We hope that students will study rheology with interest in rheology in their daily lives. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 対面とするがコロナ状況等により適宜オンラインとする |
|
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | In-person, but may be online as needed depending on Corona conditions, etc. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンデマンド開講となる場合はTACTを通じてアナウンスする |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | When courses are offered on demand, they will be announced through TACT. |
|
|