授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 炭素材料(黒鉛材料)を例として、製造プロセスならびに応用に関わるトピックスについて学ぶ。ソフトマテリアル、コロイド分散系、複合材料へ展開し材料に関する幅広い知識を身につけ、材料の設計指針を立てる能力を養成する。 達成目標:この講義を習得することにより、以下のことができるようになることを目標とする。 1. コロイド分散系に関する諸現象を定性的に理解することができる。 2. ソフトマテリアル、複合材料に関する界面物性の制御指針を立てることができる。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Learn about topics related to manufacturing processes and applications using carbon materials (graphite materials), to develop a wide range of knowledge on materials by developing into soft materials, colloidal dispersion systems, and composite materials, and to acquire the ability to formulate material design.
The objective of this course is to be able to: 1. understand phenomena related to colloidal dispersion systems qualitatively. 2. make guidelines for controlling interface properties of soft materials and composite materials. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 炭素材料(黒鉛材料)を例として、製造プロセスならびに応用に関わるトピックスについて学ぶ。ソフトマテリアル、コロイド分散系、複合材料へ展開し材料に関する幅広い知識を身につけ、材料の設計指針を立てる能力を養成する。 達成目標:この講義を習得することにより、以下のことができるようになることを目標とする。 1. コロイド分散系に関する諸現象を定性的に理解することができる。 2. ソフトマテリアル、複合材料に関する界面物性の制御指針を立てることができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Learn about topics related to manufacturing processes and applications using carbon materials (graphite materials), to develop a wide range of knowledge on materials by developing into soft materials, colloidal dispersion systems, and composite materials, and to acquire the ability to formulate material design.
The objective of this course is to be able to: 1. understand phenomena related to colloidal dispersion systems qualitatively. 2. make guidelines for controlling interface properties of soft materials and composite materials. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Physical Chemistry, Material Engineering |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.物質・材料 2.炭素材料(黒鉛材料)の多様性 3.特性と応用展開 4.製造プロセスの最近の話題 5.炭素複合材料 6.コロイド分散系 7.ソフトマテリアル 毎回の授業前に教科書の指定箇所を読んでおくこと。講義終了後は、教科書の例題・章 末問題などを自分で解くこと。プレゼンテーションの準備を進めること。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | . Material 2. Diversity of carbon materials (graphite materials) 3. Characteristics and application development 4. Recent Topics in Manufacturing Process 5. Carbon composite material 6. Colloidal dispersion system 7. Soft material Read the relevant textbook before each class. After the lecture, solve the textbook examples and chapter end problems by yourself. In addition, students will be required to submit a report assignment several times, so solve it and submit it. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | レポートと発表により、目標達成度を評価する。 ①達成目標に対しての修得度をレポートおよびプレゼンテーションにて評価する。 ②授業内容に掲げた項目について、基本的な問題を正確に扱うことができれば合格とし、 より難易度の高い問題を扱うことができればそれに応じて成績に反映させる。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Presentations, and Reports. ① The degree of achievement for the achievement target is evaluated by reports and presentations. ②“Pass” is given to the student who is able to correctly understand the basic issues with respect to the items shown in the class contents, For the student who is able to understand more difficult questions, reflect them on the grade according to the level and results of the questions. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No registration requirements are required. |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | |
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参考書【日本語】 Reference Book | | カ-ボン 古くて新しい材料、稲垣道夫、森北出版(2011) コロイド科学-基礎と応用-(東京化学同人) 分子間力と表面力 (朝倉書店) |
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参考書【英語】 Reference Book | | Intermolecular and Surface Forces Third Edition (Academic Press) Colloid Science Principles, Methods, and Applications Second Edition |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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