授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 物質創製工学に関して独自に設定した研究テーマの実験計画をデザインし、そのデザインに基づいて実験を進める。また、研究結果の考察に必要となる解析手法やシミュレーションを実践的な演習を通して身につける。
授業終了時に、以下のことができるようになることを目標とする。 (1)研究テーマを先行研究や社会問題と関連づけて説明できる。 (2)目的に沿って実験計画を立案し、必要なデータを収集することができる。 (3)データを分析し、結果を正しく解釈できる。 (4)研究成果を論理的に文章で記述できる。 (5)研究成果を口頭で発表し、議論を通して研究の意義と課題を指摘できる。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | There are three purposes in this course. 1. To design an experimental plan of each research theme related with material engineering for energy and environment. 2. To proceed with experiments based on that design. 3. To learn the way of analysis methods and simulations to discuss experimental results through practical exercises.
The goal is to be able to: (1) Explain the research theme in relation to previous research and social issues. (2) Draft an experiment plan according to the purpose and collect necessary data. (3) Analyze the data and interpret the results correctly. (4) Describe the research results logically in sentences. (5) Present the research results orally and point out the significance and issues of the research through discussion. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 物質創製工学に関して独自に設定した研究テーマの実験計画をデザインし、そのデザインに基づいて実験を進める。また、研究結果の考察に必要となる解析手法やシミュレーションを実践的な演習を通して身につける。
授業終了時に、以下のことができるようになることを目標とする。 (1)研究テーマを先行研究や社会問題と関連づけて説明できる。 (2)目的に沿って実験計画を立案し、必要なデータを収集することができる。 (3)データを分析し、結果を正しく解釈できる。 (4)研究成果を論理的に文章で記述できる。 (5)研究成果を口頭で発表し、議論を通して研究の意義と課題を指摘できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | There are three purposes in this course. 1. To design an experimental plan of each research theme related with material engineering for energy and environment. 2. To proceed with experiments based on that design. 3. To learn the way of analysis methods and simulations to discuss experimental results through practical exercises.
The goal is to be able to: (1) Explain the research theme in relation to previous research and social issues. (2) Draft an experiment plan according to the purpose and collect necessary data. (3) Analyze the data and interpret the results correctly. (4) Describe the research results logically in sentences. (5) Present the research results orally and point out the significance and issues of the research through discussion. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 結晶物理学、固体電子論、量子力学、化学熱力学、半導体材料学 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Crystal Physics, Electron Theory in Solids, Quantum Mechanics, Chemical Thermodynamics, Semiconductor Materials |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.結晶成長技術 2.結晶評価技術 3.真空薄膜堆積プロセス技術 4.薄膜評価技術 5.太陽電池やLEDの動作原理 6.デバイス作製技術 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Crystal growth (bulk and thin film crystals) 2. Evaluation technique for crystal 3. Deposition process of thin films in a vacuum 4.Evaluation technique for thin films 5. Principle of Solar cells and LED 6. Fabrication of device struture |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 【評価方法】 実験計画および実験結果の報告に対する定期的な口頭発表,質疑応答,討論への参加などにより目標達成度を総合的に評価する.C-評定以上を合格要件とする.
【基準】 以下の内容を身につけていることが合格の基準である.
(1)研究テーマを先行研究や社会問題と関連づけて説明できる。 (2)目的に沿って実験計画を立案し、必要なデータを収集することができる。 (3)データを分析し、結果を正しく解釈できる。 (4)研究成果を論理的に文章で記述できる。 (5)研究成果を口頭で発表し、議論を通して研究の意義と課題を指摘できる。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Based on oral presentations about experimental plans and results, question & answer, and discussion. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修条件は課さない. 【新型コロナウイルス感染症対応に係る授業の実施方針】 本科目の実施方法については、本科目のNUCTを参照すること. |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No registration requirements are imposed. [Implementation policy of classes related to dealing with new coronavirus infections] Refer to NUCT. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 特に指定しない。 必要に応じて適切な資料を指示する |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | Not specified. Appropriate materials will be indicated as necessary. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | 1. Mateials Concepts for Solar Cells, Thomas Dittrich, Imperial College Press 2. Principles of Solar Cells, LEDs and Diodes, Adrian Kitai, Wiley 3. Crystal Growth for Beginners, Ivan V Markov, World Scientific |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | 1. Mateials Concepts for Solar Cells, Thomas Dittrich, Imperial College Press 2. Principles of Solar Cells, LEDs and Diodes, Adrian Kitai, Wiley 3. Crystal Growth for Beginners, Ivan V Markov, World Scientific |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Read the articles to be used in class in advance. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | The primary language is Japanese, however, English will be used whenever required. |
|
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | The primary mode is face-to-face. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|