授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 有機半導体と有機太陽電池に関する独創性と有用性とを兼ね備える研究課題に取り組むことを通じて、学術的 および社会的価値のある研究成果を創造・体系化し、インパクトのある情報発信力を身に着けることを目的とする。 以下のことができるようになることを目標とする。 ・自らの着想に基づく独創性と有用性とを兼ね備える研究課題とその研究方法を設定、計画、推進できる、 ・データの背後にある原理・原則や新たな知識の発見とその体系化ができる。 ・研究成果を論理的にまとめ上げ、インパクトのある論文および口頭発表ができる。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of the course is to create original research with systematizing results through conducting academic and social valuable original research projects in organic semiconductors and organic solar cells for acquiring the ability to present information with impact.
Performance targets: (i) To promote research plan to derive significant results. (ii) To discover new knowledge and propose new methods from data analysis and theoretical considerations. (iii) To summarize research results logically and present papers and oral presentations. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 有機半導体と有機太陽電池に関する独創性と有用性とを兼ね備える研究課題に取り組むことを通じて、学術的 および社会的価値のある研究成果を創造・体系化し、インパクトのある情報発信力を身に着けることを目的とする。 以下のことができるようになることを目標とする。 ・自らの着想に基づく独創性と有用性とを兼ね備える研究課題とその研究方法を設定、計画、推進できる、 ・データの背後にある原理・原則や新たな知識の発見とその体系化ができる。 ・研究成果を論理的にまとめ上げ、インパクトのある論文および口頭発表ができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The purpose of the course is to create original research with systematizing results through conducting academic and social valuable original research projects in organic semiconductors and organic solar cells for acquiring the ability to present information with impact.
Performance targets: (i) To promote research plan to derive significant results. (ii) To discover new knowledge and propose new methods from data analysis and theoretical considerations. (iii) To summarize research results logically and present papers and oral presentations. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Fundamental understandings of organic chemistry, inorganic chemistry, physical chemistry, and applied physics. |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 有機半導体・有機太陽電池等の研究テーマに関連する文献調査
課題に対する実験計画の策定と実施
データの分析と原理・原則の抽出、考察
研究成果の発表(論文、知財、口頭発表) |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | (i) The investigation of organic semiconductors and organic solar cells. (ii) The promotion of the research. (iii) The data analysis, extraction of underlying mechanisms, and proposal of new methods. (iv) The presentation of research results including papers and oral presentations. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 研究への取り組み姿勢(50%)、口頭発表(30%)と、それに対する質疑応答(20%)により目標達成度を評価す る。研究成果の学術的・工学的な意義(論文受理2報以上、国際会議発表1回以上)および発表内容の概念や意義に ついて正しく理解していることを合格基準とする。日々の取り組み状況で加点を加える。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | The levels attained will be evaluated via performance of research promotion (50%), presentations (30%) and discussions (20%). Academic and engineering significance of the research (2 or more accepted papers and 1 or more presentations in international conferences) will be accounted. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | ・履修条件は要さない。
・授業は対面・遠隔(Zoomを使用)授業の併用で行う。 |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No registration requirements are required.
Classes are conducted in combination with face-to-face and remote (using Zoom) classes. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 教科書は特に指定しません。必要となる資料を配布する予定です。 |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | There is no designated textbook. Important handouts/papers will be given or chosen as needed during the seminar. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | |
|
参考書【英語】 Reference Book | | “Science of Organic Thin-Film Solar Cells”, Yutaka Matsuo, Kagakudojin |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Preparation of Presentation Slides |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|