授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 環境にかかわる幅広い学問分野を自由に咀嚼する能力を得ることを目的とする。
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course aims that students will acquire capabilities to understand a wide range of study fields related to environment. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 名古屋周辺で起こっている様々な環境問題を自ら調べることにより、多面的な視野から環境問題を考察できる能力、異なる背景や専門分野の説明者や学生などと議論できる能力などを身に付けることを目標とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In this course, students will study various environmental issues, which occur in and around Nagoya. The goal of this course is that students will obtain capabilities to investigate an environmental problem from a variety of viewpoints, and to discuss with people with different backgrounds. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 4月10日(水)16:30-17:15にて、授業ガイダンスを予定。大学院ガイダンス配布資料、TACTのお知らせを見ること。
この授業では、名古屋周辺で起こっている様々な環境問題のうち、以下の(1)~(3)の3つのテーマを対象として、事前学習と現地調査を踏まえ、その状況、原因、今後の見通し、解決策などを現地調査終了後に議論する。
4月10日開催の授業ガイダンスにて、各回テーマに関連する調査課題を個別に指定するので、受講希望であっても4月10日の授業ガイダンスに欠席した場合は、受講を認めない。受講者は指定された調査課題について、自分で調べて他者にわかるようレポートをまとめ、期限までに提出し、事前学習で報告すること。なお、(1)の調査課題については、事前学習の準備期間が確保できないため、事後学習を設定し、そこで調査課題を報告する。また課題によっては、他の受講生が作成したレポートを読んだ上で、自らの考えを交えてレポートを作成する、あるいは質疑応答を求める場合がある。なお、(1)(3)の現地訪問は終日、(2)の現地訪問は12時から17時を予定している。
(1)濃尾平野西部の環境問題と自然災害: 4月14日(日)、事前学習は4月10日(水)17:15-18:00(授業全体のガイダンスに引き続いて開催)、事後学習は4月24日(水)16:30-18:00
濃尾平野西部では、人間と水に関連した様々な環境問題や自然災害が起きてきた。これらの歴史と現状を藤前干潟、輪中の里と長良川河口堰を訪問することで理解を深め、この地域の人と水に関する将来にわたる持続可能性について現場で議論しながら考察する。なお、事前学習の準備期間が確保できないので、個別に指定されたテーマ調査課題の報告と現地見学の意見交換のため、事後学習を4月24日(水)に設定する。
(2)持続可能な社会づくり:民間企業等の課題:6月7日(金)、事前学習は6月5日(水)17:00-18:30(環境学研究科教授会開催のため、授業時間帯を30分繰り下げ)
産業廃棄物処理・リサイクル業における日本最大手の民間企業における現場視察を通して、その技術的・経営的・社会的側面についての課題を考察する。
(3)名古屋都心の自然環境と都市環境: 7月13日(土)〔予備日:7月14日(日)〕、事前学習は7月10日(水)16:30-18:00
大都市市街地における自然環境と都市環境の問題(特に都心の地形・水系・緑地と市街地の関係、市街地における大気環境、既存の都市基盤施設や建築物と都市環境の問題など)について、名古屋市の都心を歩きながら議論する。大気環境については、空気に含まれる微粒子(エアロゾル粒子)濃度を歩きながら計測して、自動車交通量や周囲の状況との関係について理解を深める。受講者が20名を超える場合は、交通安全の観点から受講者を2班に分け、現地訪問を2回(7月13日・14日)実施するので、いずれかに参加のこと。
| The guidance will be scheduled from 16:30 to 17:15 on April 10, the detail information delivered at the orientation program of the GSES, and/or on the TACT class site.
In this class, among various environmental problems occurring around Nagoya, the following three themes (1) to (3) are targeted, and the situation, causes, and prospects are based on pre-study/lecture and field surveys, we will discuss solutions after each site-visit.
In the class guidance held on April 10th, we will individually specify research topic related to each theme. Even if you wish to take the course, if you are absent from the class guidance on April 10th, you will not be allowed to take the course. Students will be required to research the designated research topic on their own, compile a report that can be understood by others, submit it by the deadline, and report on each pre-study. Regarding the research theme (1), since we cannot secure enough time to prepare for pre-study, we will set up post-study and report on the research subject. It is also planned that students will revise their reports and/or discuss after reading reports of the other students. Then both of (1) and (3) site visit will be scheduled for all day, (2) site visit will be scheduled from 12:00 to 17:00.
(1) Environmental problems and natural disasters in western part of the Noubi Plain
Pre-study/Lecture: from 17:15 to 18:00 on April 10 after the guidance of this class, Site visit: April 14, Post-study: from 16:30 to 18:00 on April 24.
Western part of the Noubi Plain includes the deltaic estuarine region of the Kiso Three Rivers, where agricultural lands and residential areas are distributed below the sea level and floods have occurred periodically. The Nagaragawa River Mouth Dam was constructed in this area, and the Fujimae Mud Flat has been preserved as a registered wetland under the Ramsar Convention. Considering the history and current situations, we will discuss the relation between nature and human activities in this area. Since we are unable to secure enough time to prepare for the pre-study, the post-study will be scheduled for April 24th in to report on the research subjects related to this site visit and exchange opinions.
(2) Creating a sustainable society — issues for private companies, etc.
Pre-study/Lecture: from 17:00 to 18:30 on June 5, Site visit: June 7.
Regarding waste treatment and resource regeneration, which are indispensable for realizing a sustainable society, we will visit the Daiseki Co. Ltd., at Minato-ku, Nagoya, and study melting treatment and resource recycling facilities.
(3) Problems of natural and urban environment in central areas of Nagoya megacity
Pre-study/Lecture: July 10, Site visit: July 13 or 14.
We will discuss whole of above problems, especially relations between topography, water systems, green spaces and urban areas, atmospheric environment (such as atmospheric aerosol particles and CO2), existing urban infrastructure and buildings. If there would be more than 20 students, the students will be divided into two groups from the viewpoint of traffic safety, and the site visits will be conducted twice (July 13 and 14), so please participate in one of them.
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 自然現象、社会現象、都市と建築に興味関心を持つこと。 | Interested in natural and social phenomena, cities and architecture. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 事前学習レポート1回+議論の内容を含んだ事後レポート3回(25%×4回=100%) | Four Reports (25% x 4 = 100%) including one pre-study report and three post-study reports. |
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教科書 Textbook | | 各テーマに関連した資料等を必要に応じて知らせる。
| Materials related to each theme will be informed if needed. |
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参考書 Reference Book | | 環境学研究ソースブック、名古屋大学環境学研究科編、藤原書店、2005
ISBN4-89434-492-0
| Environmental Studies Research Source Book, Graduate School of Environmental Studies, Nagoya University, Fujiwara Shoten, 2005, ISBN4-89434-492-0 |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各回の見学前に、事前レポート((1)は事前学習時に別途指示する)を読み、見学場所の予習をすること。見学後、関連文献調査などを通じて、事後レポートを書くこと。 | Before each tour, read the pre-report ((1) will be separately instructed at the time of pre- study lecture) and prepare for the tour location. After the tour, write a post-event report through a related literature survey. |
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注意事項 Notice for Students | | 毎回設定される意見交換で積極的に発言すること。事前授業の内容を踏まえて、現地訪問前に各自で現地訪問における「着眼点」を設定のこと。 | Be proactive in exchanging opinions that are set each time. Based on each lecture, you should establish some viewpoints for each site visit. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面 | Conduct face-to-face classes. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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