授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生態学を初めて学ぶことを念頭に、地球環境と人間活動の調和を実現するために必要な幅広い知識を習得する。それにより自らの専門領域に閉じない柔軟な英知を身につけ、環境に関わる幅広い学問分野を自由に咀嚼することができるようになる。そのために、生態系理解のための基礎知識、進化と動物行動という大きく2つのテーマをそれぞれ学ぶ。
該当DP:DP3 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course serves as an introduction to basic ecology for students encountering the subject for the first time. It aims to provide a broad understanding of ecological principles, emphasizing the harmony between the global environment and human activities. Topics covered include ecosystem ecology and behavioral ecology.
DP3 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 生態学を理解するために必要不可欠な生物学、地球科学、環境科学に関する基礎知識を身につけ、生態系におけるエネルギーや物質循環、動物の行動や生態を規定するいくつかの要因について理解を深める。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Acquire basic knowledge in biology, earth science, and environmental science, essential for understanding ecology. Gain an understanding of the energy and material cycles in ecosystems and explore some factors determining animal behavior and ecology. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 〇授業形態(対面、遠隔など)は別途メール、TACTにて通知する。
1. 講義の進め方、学生に対する評価方法について説明する
2. 動物行動学の最先端
3. 自然淘汰と遺伝浮動、最適戦略
4. 血縁淘汰、包括適応度
5. 性淘汰
6. 進化的安定戦略
7. 生活史
8. 種内競争
9. 個体群動態
10. 種間相互作用
11. 行動生態学の最先端
12. 環境と生態I
13. 環境と生態II
14. 人間活動と野生動物保全I
15. 人間活動と野生動物保全II
配布資料に自習問題等を掲載するので各自学習すること | 〇 Class styles (face-to-face, remote, etc.) will be notified separately by email or TACT.
1. Orientation
2. Introduction to animal behavior
3. Evolution by natural selection and genetic drift
4. Kin selection
5. Sexual selection
6. Evolutionarily stable strategy
7. Life History
8. Intraspecific Competition
9. Population Dynamics
10. Interspecific Interactions
11. An introduction to behavioral ecology
12. Environment and Ecology I
13. Environment and Ecology II
14. Wildlife in the Anthropocene I
15. Wildlife in the Anthropocene II
Home exercise will be provided |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席(40%)とレポート(60%)をもとに評価する。 | Assessment will be based on attendance, accounting for 40% of the grade, and on the report, contributing 60%. |
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教科書 Textbook | | 特に使用しないが、適宜資料を配布する | No textbook is used.
Handout will be provided. |
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参考書 Reference Book | | 行動生態学(シリーズ 現代の生態学5),日本生態学会編,共立出版
生態学入門 第2版、日本生態学会編、東京化学同人
その他授業時において適宜提示する。 | Ecology, Begon, Townsend & Harper, Blackwell
Provided in the class |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 配布資料の復習と自習問題への取り組みは必須 | Reviewing handouts and tackling self-study questions are essential components of the course. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。
基本的に対面授業。場合によっては遠隔(同時双方向型、Zoomを使用) | * If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site.
・Primarily in-person class, with occasional use of Zoom. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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