授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地球の環境に関する科学的知見の深化を通して社会に貢献できる能力を備えた人材を育てるため,本講義では地球の活動源であるマントルのダイナミクスについて特に物質科学的な視点を養うことを目的とする.【該当DP】DP2, DP4 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The goal of this course is to help students in solid earth science to obtain basic knowledge of the rheology of rocks andminerals as a fundamental process of deformation in the mantle. Field excursion may be scheduled during the course. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | マントルのジオダイナミクスは主にかんらん石の流動特性によって支配されているが、温度・歪の形式・差応力・歪速度・水やメルトの有無などの条件に依存して変化する。本講義では、マクロ的なマントル変動の素過程として岩石鉱物のレオロジーを理解するために必要となる基礎的な知識を解説する。また,必要に応じて野外実習を実施することもある. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Mantle dynamics is controlled by rheological properties of the main constituent minerals of rocks such as olivine with a function of several factors such as temperature, strain, flow stress, strain rate, water and melt. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 基本的に以下の内容で授業を行うが、状況により変更することもある。
マントル構造地質学
第1部 地球の熱構造,マントル対流,地球物質大循環
第2部 地球構成物質の階層構造:地球の大構造から岩石の微細構造へ
第3部 マントルの流動とカンラン石の結晶方位定向配列
第4部 マントルの地震波異方性とカンラン岩の構造敏感性 | Structural Geology in Mantle
1. Earth's thermal structure, mantle flow, global material cycle
2. A stratified Earth structure: Macroscopic to microscopic structure
3. Mantle rheology and olivine crystallographic preferred orientations
4. Seismic anisotropy in Mantle and Structural sensitivity of peridotite |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 構造地質学と岩石学を履修したことがあることが望ましい。 | Previous course work in structural geology and petrology is desirable. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 学習態度、出席課題、期末レポートで評価する。それぞれについてC 評定以上を合格要件とする。マントルについて、授業中に得た知識や概念を用いて論述できることを合格の基準とする。 | Evaluation will be based on a report (20%) and a final exam (80%). A grade of "C" or better in each of these is required to pass. Students are required to be able to discuss the mantle using the knowledge and concepts obtained in the class. |
|
|
教科書 Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | 適宜、紹介する。 | Introduced as required |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回、課題レポートを課すので締め切りまでに提出すること。 | Each class will have an assignment report, which must be submitted by the deadline. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 無断欠席しないこと。 | Do not be absent without permission. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 主に日本語の資料であるが、一部英語の資料もある。 | If you have any questions after the lecture, we will respond to them, or you may add your questions to the assignment report. |
|
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | 必要に応じて英語で対応する。 | Mainly in Japanese. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 基本的に時間割通りに開講する。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | The classes will be held basically according to the timetable.
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンデマンドの場合には、その都度接続方法を連絡することとする。 | In the case of on-demand, the connection method shall be communicated on a case-by-case basis. |
|
|