授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地球を理解するためには,現在の地球の姿を探るだけでは不十分であり,地球誕生から現在に至るまでの地球史全体をとらえることが必要である.本講義では,全地球史における地球の内部構造の進化および地球表層環境の変化について概観する.
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | For understanding the Earth, it is necessary to understand not only the present Earth but also the whole history of the Earth from its birth to its present. The lecture will overview the evolution of internal structure and change of terrestrial environment of the Earth through its whole history.
【Corresponding DP】DP1 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 全地球史について,地球化学の観点から,統合的に理解する能力をつけることを目標とする. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The aim of this course is to help students acquire a comprehensive understanding of the whole history of the Earth from the point of view of geochemistry. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 初回の講義は, 4月15日(月)とする.
【授業の構成】
前半は,地球誕生から現在に至るまでの大陸地殻,大気,海洋,生物の進化について,それぞれを関連付けながら,以下の項目に関して講義を行う.
1.地球年代学の基礎:放射性元素を用いた地球年代学
2.太陽系のなかの地球:太陽系星雲,凝縮論,隕石
3.大陸地殻の進化:地球の層構造,コア形成,マントルの分化
4.大気・海洋の起源と進化
5.地球表層の環境変動:大陸移動,大陸衝突と造山運動
6.生命の誕生
7.地球環境と生物の進化
後半は,各自興味を持った地球史に関するテーマについて発表し, 全員で議論する. | In the first half, I will lecture on the evolution of the continental crust, atmosphere, oceans, and living organisms from the birth of the Earth to the present. The contents of the class is shown below:
1. Basics of Earth chronology: Earth chronology using radioactive dating
2. The Earth in the solar system: The solar system nebula, condensation theory, meteorite
3. Evolution of the continental crust: Laminar structure inside the Earth, core formation, mantle differentiation
4. Origin and evolution of atmosphere and ocean
5. Environmental changes of the surface on the Earth
6. Origin of life
7. Evolution of global environment and life
In the second half, each student will give a presentation on a topic related to history of the Earth, and all students will discuss it. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない. | No course requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 受講態度を含めた出席状況,小レポート,発表および最終レポートの評価によって総合的に判断する.
評価方法:小レポート提出30%,発表40%,最終レポート30%の各成績を総合的に判断する.
評価基準:総点60点以上を合格とする. | Evaluated by course attendance including attitude, mini reports, presentation and the final report.
Evaluation:
Course attendance: 20%
Mini reports: 15%
Presentation: 50%
Final report: 15%
Evaluation criteria:
Pass with the score 60% or higher. |
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教科書 Textbook | | 必要に応じてスライド,プリントなどを授業で資料として配布する. | To be distributed as slides and prints in the class as necessary. |
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参考書 Reference Book | | 講義は英語のスライド・資料を用いて基本的に日本語で行う. | This course is conducted in Japanese with English slides or printed materials. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 上記各トピックスに関する講義のほか,小レポート(2, 3回)を宿題として課し,さらに,各自(あるいは各グループ)が興味を持って調べた内容の発表,その内容をまとめた最終レポートを課す. | Mini reports (2 or 3 times), presentation, and the final report will be assigned. |
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注意事項 Notice for Students | | 履修取り下げにあたり,履修取り下げ届を必要としない.発表を欠席した場合,あるいは最終レポートを提出しなかった場合,成績判定は「欠席」とする. | A withdrawal form is not required to withdraw from a course. If a student doesn't make a presentation or submit the final report, his/her grade will be marked as "absent". |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面・遠隔(オンデマンド・同時双方向型の併用)の併用。
遠隔授業はTACTとZoomで行う。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face and remote class (combination of on-demand and Interactive communication class) combined.
Distance classes are taught at TACT and Zoom.
* If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・教員への質問は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。
・授業に関する受講学生間の意見交換は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。
(※担当教員が「フォーラム」機能を追加設定した場合は「フォーラム」も利用可。) | ・Questions to teachers should be asked using the TACT function "Message".
・Exchange of opinions among students regarding classes should be carried out using the TACT function "Message".
(*If the faculty member in charge has added the "Forum" function, the "Forum" can also be used.) |
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