授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 現代の建築・都市デザインに関する理論と実践の事例を学習することで、建築設計を理論的側面から理解し、具体的かつ総合的に設計する能力を涵養する。ここでは、1968年以降の人文社会諸学の潮流と、建築理論との相関関係について論じ、現代建築の「かたち」を創出するための理論について学習する。【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Through learning the theory and practice of the contemporary architectural and urban design, students will understand architectural design in terms of a theoretical aspect and develop the ability to design in a concrete and comprehensive manner. In this lecture, we will discuss the relationship between the trends in humanities and social sciences since 1968 and architectural theories, and study theories for creating the "form" of contemporary architecture. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 受講者は、現代建築のデザインを人文社会諸学の潮流に照らして理解し、新たな建築理論を生むために必要な知識と思考方法を獲得することを到達目標とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal of this course is to help students understand the contemporary architectural design in comparison with current trends in the humanities and social sciences, and to acquire the knowledge and thinking methods necessary to generate new architectural theories. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. 現代建築のための理論と議論(1)
2. 現代建築のための理論と議論(2)
3. 現象学と現代建築(1)
4. 現象学と現代建築(2)
5. 構造主義と現代建築(1)
6. 構造主義と現代建築(2)
7. 記号論と現代建築(1)
8. 記号論と現代建築(2)
9. 場所論と現代建築(1)
10. 場所論と現代建築(2)
11. ポストモダニズムの建築理論(1)
12. デコンストラクティビズムの建築理論(2)
13. プラグマティズムの建築理論
14. 現代における建築理論の可能性
15. 現代における建築理論の可能性 | 1. Theories and Arguments for Contemporary Architecture (1)
2. Theories and Arguments for Contemporary Architecture (2)
3. Phenomenology and Contemporary Architecture (1)
4. Phenomenology and Contemporary Architecture (2)
5. Structuralism and Contemporary Architecture (1)
6. Structuralism and Contemporary Architecture (2)
7. Semiotics and Contemporary Architecture (1)
8. Semiotics and Contemporary Architecture (2)
9. Place Theory and Contemporary Architecture (1)
10. Place Theory and Contemporary Architecture (2)
11. Architectural Theory of Postmodernism
12. Architectural theory of Deconstructivism
13. Architectural Theory of Pragmatism
14. Possibilities of architectural theory in our time (1)
15. Possibilities of architectural theory in our time (2) |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 本講義は人文社会学諸分野を横断する学際的内容を含むため、特定の関連科目はなく、履修条件も要さない。 | Since this lecture includes interdisciplinary content that crosses various fields of humanities and sociology, there are no specific related courses and no course requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 期末試験またはレポート(100%)を基に、総合点60点以上をC、70点以上をB、80点以上をAとする。定期試験欠席またはレポート不提出の場合は「不可」とする。 | Examination or Report at the end of the semester(100%). Over 60, 70, and 80 is graded C, B, and A, respectively. In the case of absence from regular examinations or failure to submit reports, the course will be marked as "not acceptable". |
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教科書 Textbook | | 講義時に参考文献等を指示する。 | Specific reference books are recommended in each lecture. |
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参考書 Reference Book | | 講義時に参考文献等を指示する。 | Specific reference books are recommended in each lecture. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 上記参考文献を中心に、哲学・美学・芸術学・歴史学・社会学などの人文社会諸学に関する図書を積極的に読むこと。 | Students are encouraged to read books on philosophy, aesthetics, art, history, sociology and other humanities and social sciences, with a focus on the above references. |
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注意事項 Notice for Students | | 履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 対面を原則とする。 | Face-to-face is the principle. |
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