授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】
近代以降の人と建築や都市空間の関係性を中心に,建築空間の分析・計画・設計に必要となる理論と方法を学習する。
【該当DP】
DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【Aim of the class】
It is aimed to learn the theories and methods necessary for analysis, planning, and design of architectural space by focusing on the relationship between human and physical environment.
【Applicable DP】
DP1 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】
都市社会学,環境心理学,人間生態学, 比較文化論など関連分野の理論を参照しながら,機能主義的・システム合理主義的計画論とともに,近年注目されている環境認識や環境行動の視点を取り入れた建築空間の分析を行い、これからの建築の計画・設計のための論理的思考と説明ができるようになること。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【Goal of the class】
Specifically, as for contemporary architecture and urban space, it is a goal to be able to analyze real architectural and urban spaces, and to consider and explain the results of their analyses logically, from the viewpoint of the functionalism established in 20th century and the environmental behavior paid attention in recent years, , with reference to the theories of relevant fields such as urban sociology, environmental psychology, human ecology, comparative culture theory, and so on. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 教室は初回はES総合館5階会議室1、初回授業は10月3日(月)です。
授業は指定の教室で行いますが、コロナ感染状況によってはオンライン(Zoom)での受講も可能にします。
【授業の構成】
1. 本授業のガイダンス
2. 建築計画論の構築経緯 …経緯と枠組み
3.「使う」と「居る」の違い …「領域」概念から
4. 発表と討論1 …第4回までの内容に基づく事例発表と討論(1)
5. 居場所論1 …新しい公共空間としての居場所
6. 居場所論2 …居場所に関する論考
7. 居場所論3 … 「居場所」の視点で公共建築を変える
8. 発表と討論2 …「居場所」に関する事例発表と討論(2)
9. これからの建築計画論 …地域拠点としての学校
10. これからの建築計画論 …欧州の公共図書館
11. これからの建築計画論 …イタリアのコミュニティ拠点
12. これからの建築計画論 …用途廃止施設の暫定利用
13. これからの建築計画論 …災害復旧を契機にした共用化
14. 発表と討論3 …全講義内容に基づく発表と討論(3)
15. 授業の総括
「発表と討論」は、数回の講義の後に、受講生による小レポートに基づくディスカッションを行い、講義内容の理解の深化と多角的な視点の共有を促します。 | This class will be held in a designated classroom, but can also be taken online (Zoom) at the same time.
The classroom is ES532, and the class will start on October 3rd.
【Contents of class】
01. First of all, review architecture theories and their background based on functionalism in modern time, and understand these achievements and current issues.
02. Secondarily, understand the theoretical composition and the problems in adaptation to actual planning and design of the approach emphasizing the transactional relationship between human and the environment from the viewpoint of environmental behavior.
The lecture will be done along the explanations with rich examples comprising of community facilities, educational facilities, residences and public spaces.
In addition, after several lectures, discussion based on students' reports will be held, in order to make students' understanding of lecture deeper and to share diverse viewpoints. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない | No course requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 担当教員がレポートおよび発表・討論を課する。レポートや発表・討論の内容から成績評価する。
A+: 95点以上, A: 80-94点, B: 70-79点, C: 65-69点, C-: 60-64点, F: 59点以下, W: 取り下げもしくは欠席 | The instructor in charge of this lecture assigns reports, presentations, and discussions to students. The contents of reports, presentations, and discussions are evaluated. The total score is evaluated as follows:
A+: 95 points or more, A: 80-94 points, B: 70-79 points, C: 65-69 points, C-: 60-64 points, F: 59 points or less, W: Withdrawal or absence |
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教科書 Textbook | | 【教科書・参考書】
講義に際しての教科書は特に指定しませんが,講義の中で参照すべき図書をその都度紹介します。 | 【Textbook and reference】
It is not specified in particular, but some textbooks and references will be introduced as necessary. |
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参考書 Reference Book | | 建築や都市の計画・設計を専攻する学生だけでなく,社会学や心理学などを専攻する学生の受講も歓迎します。また、建築系以外の学生が受講している場合は、建築学に関する基礎的な説明を交えながら講義や議論を進めますので、ふるって受講してください。 | Not only students of architecture and urban planning & design, but also ones of relevant academic fields, such as sociology, psychology, and so on, are welcome. Also, if a student of field other than architecture and urban planning and design take this lecture, the lecture goes by adding basic explanations on architecture and urban planning &design. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 【授業時間外学習の指示】
授業内容に即した小レポートは事例に基づいて具体的に記述することを求めるので、授業時間以外では多くの建築、都市空間の事例に実際に出かけ、授業内容の観点から分析すること。 | 【Instruction after class hours】
Students' report mentioned above is require to make based on real examples to which students have been. Therefore, in after-hour class, it is needed to visit many good cases of architecture and urban spaces actually and analyze them according to the contents of the class. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | 主に日本語とするが、適宜英語でも説明する | The class is conducted in Japanese and English as necessary. |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 基本的に対面で行うが、必要に応じて遠隔(同時双方向)を併用する
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | It is conducted face-to-face, using remote (interactive communication) as well, as necessary.
* If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 原則として、本授業はオンデマンド型では開講しない。 | In principle, this class will not be offered in an on-demand format. |
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