授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 経済地理学は、グローバルな空間における資源・経済活動の偏在に関心を寄せる学問領域である。この授業では、経済地理学の基礎的な視点や概念を学ぶとともに、グローバルな経済変動や環境問題を背景とした今日の経済地理に対する理解を深めることを目的とする。【DP1】 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Economic geography is the study of the unequal distribution of resources and economic activity in the
global space. This course will introduce the key concepts and perspectives on economic geography, and provide a better understanding of contemporary economic geographies in the context of global economic changes and
environmental challenges.[DP1] |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この授業では,受講者が以下の知識・能力を身につけることを目標とする。
1)経済地理学の基礎的な視点と概念を理解することができる。
2)地理的な不均等発展のメカニズムを包括的に理解することができる。
3)人間の諸活動と関連した経済や環境をめぐる問題について批判的に検討することができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Upon successful completion of this course, students will be able to:
1. Understand the concepts and basis of economic geography.
2. Understand the cause of uneven geographical development.
3. Critically discuss a range of current economic and environmental issues. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本授業は、主に以下の三つのテーマから構成される。
1)経済地理学の主要概念
⽴地、集積の経済、不均等発展、知識経済
2)グローバル化と経済活動
グローバル化、サービス経済、多国籍企業、世界都市、商品連鎖
3)グローバル化と環境
食料供給体系、産業化、フェアトレード
【授業の実施方法】
毎回、受講者が上のトピックスについて発表を行う。
各受講者は、次回の授業内容を予習するとともに、討論における質問を用意すること。 | The content is divided into three broad themes:
1. Key concepts in economic geography
Location, Agglomeration economies, Uneven development, Knowledge economy
2. Globalization of economic activities
Globalization, Service economy, Multinational corporation, Global city, Commodity chain
3. Globalization and environment
Food supply chain, Industrialization, Fair trade
[Student duties]
Students will be assigned to do presentation on the above topics every week.
The student is responsible for carefully reading the assigned material and bring a set of questions for discussion. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。 | The course has no specific prerequisites. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーション(60点)、討論への貢献(40点) により評価する。100点満点中60点以上を合格とする。
レポートについては、授業で扱った内容について正しく理解していることを合格の基準とする。 | Presentation (60%) and discussion participation (40%) |
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教科書 Textbook | | 伊藤達也・小田宏信・加藤幸治 2020.『経済地理学への招待』ミネルヴァ書房. | Ito, T., Oda, H., and Kato, K. (2020) “An Introduction to Economic Geography” (minervashobo) |
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参考書 Reference Book | | 経済地理学会編 2018.『キーワードで読む経済地理学』原書房 | The Japan Association of Economic Geography eds. 2018. “Keywords in Economic Geography” (Hara-shobo) |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各受講者は、次回の授業内容を予習するとともに、討論における質問を用意すること。 | The student is responsible for carefully reading the assigned material and bring a set of questions for discussion. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面で実施。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face to face class
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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