授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 環境と人間の多様な関係を理解するためには、自然やそこに棲まう生物がどのようにして今ある形となったのかを統合的に理解する必要がある。動物をよく観察すると、その形や行動は非常にうまくできていることに気付く。このような動物のデザインは、長い進化の歴史の結果生まれた。本講義では、進化とそのメカニズムを解説し、自然界の様々な事象を紹介しながら、生物進化と動物行動の理解を目指す。【該当 DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The objective of this lecture is to offer comprehensive insights into evolution and animal behavior, facilitating an understanding of the diverse relationships between humans and ecosystems. Students will explore animal ecology and behavior through the lenses of mechanism and causation, function and adaptation, development (ontogeny), and evolutionary history (phylogeny). (DP1) |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本授業を受講することにより、動物行動学や生態学の諸問題を正確に理解し、適切な判断を行うための素養を養う。また、動物行動学の基本について、他分野との関係も含めて、理解を深める。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students will gain an understanding of various aspects of animal behavior and ecology, and deepen their knowledge of the fundamentals of animal behavior, including its connections to other scientific fields. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 〇遠隔授業にて行う可能性がある。受講方法についてはTACTにて通知する。
動物行動学についての基本・古典を抑えるとともに、シミュレーションやデジタル情報技術を用いた最先端の研究にも触れる。また、実際の生物の映像や、可能な限り具体化した数値例から順を追って進めることにより、抽象的な理論モデルの論理的理解を行う。
1.講義の進め方、学生に対する評価方法について説明する
2.進化とは
3.自然淘汰
4.遺伝浮動
5.最適戦略(パッチ利用)
6.最適戦略(餌選択)
7.進化的安定戦略(ESS)
8.アダプティブダイナミクス
9.性比の進化
10.進化・系統
11.性淘汰
12.血縁淘汰・包括適応度
13.協力行動の進化
14.バイオロギング
15.まとめ
上記各トピックに関する講義のほか、小レポートを宿題として課す | In this lecture, I will present an overview of animal behavior and discuss the latest advancements and knowledge, including bio-logging techniques.
1. Orientation
2. Evolution
3. Natural selection
4. Genetic drift
5. Optimal strategy (patch)
6. Optimal strategy (prey selection)
7. ESS
8. Adaptive dynamics
9. Sex ratio
10. Phylogenetics
11. Sexual selection
12. kin selection
13. Altruism
14. Bio-logging
15. Summary
In addition to the lectures covering the topics, small reports will be assigned as homework. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 生物学関連の話題に強い興味を持つこと。体系的な生物学の知識を持つ必要はないが、個人的な興味の範囲でよいので生物学に関する体験(読書、屋内外での生物飼育・観察など)を持つことが望ましい。 | While systematic knowledge of biology is not required, it is beneficial to have prior experiences related to biology, such as reading books or observing organisms. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 参加(出席および議論への積極的態度を含む)(40%)とレポート(60%)により評価する。 | Participation, which includes attendance and active involvement in discussions, will account for 40% of the assessment, while reports will constitute 60%. |
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教科書 Textbook | | 行動生態学(シリーズ現代の生態学5、日本生態学会編、共立出版) | Behavioural Ecology (Current Ecology Series 5, KYORITSU SHUPPAN) |
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参考書 Reference Book | | 適宜指示、資料を配布する。 | Announced during the class. Handouts. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 必要に応じてレポート課題を指示する。授業時間は限られているため、授業内容を自宅で復習しておくこと。 | Report assignments would be given as necessary. The class time is limited; therefore, review the contents of the class at home. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。
遠隔授業(同時双方向型、Zoomを使用) | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site.
Interactive communication class (Zoom) |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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