授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 都市や農村の地域や社会の特性とその近現代における変動について、社会と空間との相互作用を批判的にとらえる社会地理学の観点から、自然と文化、環境や景観、グローバル化、コミュニティとガバナンスなどをキーワードにして考究する。(DP1) |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course provides an opportunity for students to understand key concepts and methods of social geography and its related study areas on the society and space to approach the matters of contemporary rural and urban communities and their changes in the modern period. (DP1) |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 受講者が授業終了時に、現代社会地理学や関連する研究分野のアプローチの特徴と重要概念について説明し、自分の専門に引き付けて論考できることを目標とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In the end of the course, participating students are expected to understand the basic concepts and theories of the contemporary urban geography and related urban studies, and to discuss them related to their own research topics. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 現代生活の代表的な環境リスクとして指摘される食料・衛生・災害などに焦点を置き、1970年代以降に出版された内外の社会地理学ないし隣接学問分野のネオ古典(日本語または英語)を取り上げて輪読し、その内容について理解するとともに、関連する諸問題について議論する。
議論のポイントとしては、①自然・気候変動・持続可能性、②公共空間・コミュニティ・ガバナンス、③地理的表象と想像力、④災害・脆弱性・リスク管理などである。以上を通して、現代社会の抱える課題を都市や農村のローカル文脈に即して理解し、それらに批判的社会科学の観点からアプローチすることの意味について考察を深める。 | This course provides an opportunity for students to discuss about concepts and methods of social geography, geographies of society and space, and their related study areas through reading a neo-classical book of social geography, sociology, or public policy published recently in Japanese or English, especially focusing on the contemporary environmental issues, (1) nature, climate change, sustainability, (2) public space, community, governance, (3) geographical representation and imagination, (4) disaster, vulnerability, risk management as discussion points from the perspective of critical social science. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は特にないが、地理学関連の専門科目を併せて履修することが望ましい。 | Students are recommended to take other courses related to geography. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業中の発表と議論への参加による。授業と時間外学習をとおして得られた知識に基づいて論理的に説明できることを評価の基準とする。 | Based on presentation and participation in discussion with level of understandings and performances of the basic knowledge as criteria. |
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教科書 Textbook | | 初回授業時に参加者と相談して決める。 | Decided through discussing with participating students at the first class. |
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参考書 Reference Book | | 授業の中で適宜紹介する。 | Shown in the classes. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 課題図書の内容の要約とそれに基づく議論について事前準備を必須とする。 | Students are requested to present discussions based on the summary of the textbook(s). |
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注意事項 Notice for Students | | 履修登録前に担当教員にコンタクトすることが望ましい。 | Students are expected to contact the instructor before registration. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面を基本とする。必要に応じて遠隔(Teamsによる同時双方向型)を併用する。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内する。 | Basically, on face-to-face, or if necessary, on remote (interactive communication on Teams) for some.
* If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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