授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 人間を含む動物は、日常的に様々な目的で移動を行う。植物も種子散布を通じて新たな地域へと拡散する。これら生物の移動のメカニズムや環境との相互作用、移動の結果生じる分布を知ることは、彼らの生態を理解する上で不可欠であるだけでなく、将来的な環境変化が彼らの移動や生息地にどのような影響を及ぼすかの予測にも繋がる。本授業では、生物の移動戦略に関する基礎概念と近年の研究成果を紹介する。さらに、動物の移動データを使ったデータ解析の演習を行い、受講者が生物移動データの基本的な解析手法を身につけることを目指す。【該当 DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Animals, including humans, routinely move for various purposes. Plants also disperse to new areas through seed dispersal. Understanding the mechanisms of these biological movements, their interactions with the environment, and the resulting distribution patterns is not only essential for understanding their ecology but also for predicting how future environmental changes may affect their movements and habitats. This course introduces the basic concepts and recent research findings related to biological movement strategies. Additionally, it includes practical exercises in data analysis using animal movement data, aiming to equip students with fundamental techniques for analyzing biological movement data. 【DP1】 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本授業を受講することにより、移動生態学の概要を理解すると同時に、移動データの基礎的な解析ができるようになることを目指す。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | By taking this course, students aim to gain an understanding of the basics of movement ecology and develop the ability to perform basic analyses of movement data. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 移動生態学についての概要を抑えるとともに、最先端の研究論文にも触れる。また、実際の生物の移動データを演習形式で解析することにより、移動生態学におけるデータ解析を体験する。
1.オリエンテーションと移動生態学の概要
2.移動の物理
3.移動速度調節
4.経路選択
5.データ解析 Rの基礎
6.データ解析 経路データと環境データの視覚化
7.生息地選択
8.データ解析 状態分類
9.渡り
10. 環境の予測可能性と移動
11.データ解析 行動圏解析
12.分散と分布
13.環境変動と移動
14.人間活動と動物移動
15.まとめ
上記各トピックに関する講義のほか、小レポート(複数回)の復習を宿題として課す。 | The course will provide an overview of movement ecology and will also introduce cutting-edge research papers. In addition, students will experience data analysis in movement ecology by analyzing movement data.
1. Orientation and Overview of Movement Ecology
2. Physics of Movement
3. Regulation of Movement Speed
4. Route selection
5. Data Analysis: Basics of R
6. Data Analysis: Visualization of Path and Environmental Data
7. Habitat Selection
8. Data Analysis: State Classification
9. Migration
10. Environmental Fluctuations and Movement
11. Data Analysis: Home Range Analysis
12. Dispersal and Distribution
13. Environmental Change and Movement
14. Anthropogenic Effects on Animal Movement
15. Summary
In addition to lectures on the above topics, small reports (multiple times) will be assigned as homework. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 生物学の話題に強い興味を持つこと。また、授業ではプログラミング言語Rを使用する。プログラミング言語を使用したことはなくとも、授業内での基礎的なプログラミング技術の習得に意欲的であること。 | To have a strong interest in topics related to biology. Additionally, the programming language R will be used in the class. Even if one has never used a programming language before, it is important to be enthusiastic about learning basic programming skills during the class. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 参加(50%)とレポート(50%)により評価する。 | Participation (50%) and reports (50%) |
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教科書 Textbook | | 動物の移動:時空間を越える比較 (Lars-Anders Hansson, Susanne Akesson 編集 Oxford University Press) | Animal Movement Across Scales (Lars-Anders Hansson, Susanne Akesson (EDT) Oxford University Press) |
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参考書 Reference Book | | 適宜指示、資料を配布する。 | Announced during the class. Handouts. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 必要に応じてレポート課題を指示する。授業時間は限られているため、授業内容を自宅で復習しておくこと。 | Report assignments would be given as necessary. The class time is limited; therefore, review the contents of the class at home. |
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注意事項 Notice for Students | | 授業ではプログラミング言語であるRを授業で使用する。Rをインストール済みのパソコンを持参すること。 | In the class, we will use the programming language R. Please bring a laptop with R already installed. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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