授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地球化学は,時間と空間の化学である。さまざまな天然および人工同位体組成の変動から,地球の核−マントル−地殻−水圏−大気圏相互の関係と形成・発展の歴史を講究するが,本セミナーでは,放射起源同位体を用いて物質循環に時間尺度を入れることによる循環量の定量化に重点を置く。【該当DP】DP2,DP4 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | To study the minimum requirement to understand the advanced issues of geochemical and cosmochemical research fields. [corresponding to DP2, DP4] |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 放射起源同位体を用いた地球環境における物質循環、およびそれに関連する年代学的な研究に関する知識を習得することにより、これらを定量化にとらえる能力を身に着ける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, students will be able to understand the global circulation processes of planetary materials by using radiogenic isotopes, and to recognize the chronological background. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 下記項目を中心に講究をすすめる。地球化学や地質学の基礎を知っていると講義内容の理解が容易であるが,特に必要としない。
(1) 地球化学サイクルの考え方
(2) 自然界における元素分配挙動の多様性とそれが持つ環境科学的意義
(3) 自然界の放射壊変とその多様性
(4) 親核種/子核種の分別を規定する地球科学的営力
(5) 希土類元素の地球化学
(6) 生体による同位体分別
(7) 同位体の記録から解析する地球史とテクトニクス場
(8) 環境学の研究における同位体の持つ意義と有用性
(9) 同位体比の測定手法
また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | The following contents are main topics in this class.
1. Concept of geochemical cycles
2. Variability of elemental distribution behaviors in nature and their interpretations
3. Variability of radioactive decay system in nature
4. Differentiation between parent-daughter nuclides in geochemical processes
5. Geochemistry of rare earth elements
6. Isotopic fractionation in association with biogeochemical processes
7. Geochemistry and tectonics related to isotopic records
8. Availability and interpretation of isotopic application for environmental study
9. Methodology and techniques of isotopic analyses
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。 | need not any requirements |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業態度を含めた出席状況(50 点)およびレポートの評価(50 点)によって判断し、合計100 点のうち60 点以上を合格とする。毎回講究に先立つ予習を課す。 | Attendance of each time is required. Submission of several reports. More than 60 points are required to pass the evaluation based on discussion participation in the individual lectures (50 points) and reports (50 points) within the total 100 points. |
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教科書 Textbook | | Geochimica et Cosmochimica ActaやEarth and Planetary Science Letters, Meteoritics & Planetary Scienceなどの学術雑誌に掲載された各自の研究に深く関連した発表論文。授業中に適宜指示する。 | Showing appropriate references on occasion |
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参考書 Reference Book | | Stille P. and Shields G. 共著,Radiogenic Isotope Geochemistry of Sedimentary and
Aquatic Systems. Springer | Stille P. and Shields G.,Radiogenic Isotope Geochemistry of Sedimentary and
Aquatic Systems. Springer |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業中に適宜指示する。 | Give some hints and reference materials at appropriate timing in the course |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。 | Questions to teachers should be asked using the TACT function “Message”. |
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