授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 環境法政策の基本論点又は最近の問題等に関する文献を講読し議論を行うことにより、環境法に関する基本概念や理論等に関する理解を深めるとともに、その分析能力を培うことを目的とする。
【該当DP】DP2、 DP4 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course aims at enhancing the participants' understanding of basic concepts and theories in environmental law and their analytical capacities through examining and discussing primary or secondary texts of environmental law and policy.
【Relevant DP】DP2, DP4 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1) 環境法政策の文献の内容を正確に把握し、批判的に検討することができる。
2) 環境法政策の特定の分野やテーマに関し、情報を収集し、問題ないし論点を発見/抽出することができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students will be able to:
1) Accurately understand and critically analyze materials on environmental law and policy, and
2) Obtain information on and identify issues concerning certain environmental laws or policies. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 各回、報告者が指定された文献(の部分)について報告し、これに基づき参加者全員で議論を行う。取り上げる文献については、参加者とも相談の上決定する。特定の環境法上のテーマについて、調査報告を求め、議論を行う場合もある。
また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | In each session, a participant presents the designated part of the text assigned to them followed by the discussion in the whole class. In certain circumstances, specific topics in environmental law may be selected, assigned to participants for investigation and presentation followed by discussion. All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 「環境法」の講義を受講している(受講中である)ことが望ましい。 | Having studied or being studying "Environmental Law" is desirable. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 担当文献・課題に関する報告及び毎回の授業への準備・参加の状況により評価する(100%)。担当文献・課題に関する相当の理解が示され、及び(担当の有無に拘わらず)各回の議論への参加がなされていることを合格基準とする。 | Presentations concerning the assigned materials or topics, and preparation for and participation in each session are evaluated. To gain a passing grade, indication of a good understanding of assignments to the student and participation in discussions in course sessions (whether they make presentations or not) are necessary. |
|
|
教科書 Textbook | | 教科書は指定しない。
取扱う文献等については、最初の授業時に説明し、参加者とも相談して決定する。 | No textbook is designated.
The materials to be used in this course will be explained and decided after taking participants' views in the first session. |
|
|
参考書 Reference Book | | 参考書については、授業の中で紹介する。 | References are provided in the course sessions. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 自分の報告に関する準備に加え、毎回の授業で扱う文献等を事前に読み、議論の準備を行う。 | In addition to preparing their own presentations, the participants are expected to read the designated material for each session and prepare for the discussion. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 日本語(一部英語の場合あり) | Japanese (in certain cases, partially in English) |
|
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面で実施する。履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TA CTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face class. If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|