授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】これまで災害研究と環境研究(そして防災対策と環境対策)は相互交流がなく、別々に行われる傾向が強かった。しかし、実際には災害と環境問題は密接に連動しており、今日ではそうした連動性に着目することの重要性が高まっている。本授業は、気候変動と自然災害が交錯する具体的局面とそれに付随する社会経済的諸問題について社会学の観点から理解を深めることが目的である。
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Objective
This seminar aims to grasp interrelationships between climate change and natural disasters and related socio-economic issues from the viewpoint of sociology.
(DP1) |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】
授業の終了時には気候変動と自然災害がローカルな文脈で交錯する具体的様相やそれに付随する社会経済的諸問題について、社会学的な観点から説明できるようになる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Goal
In the end of the course, participating students are expected to local contexts in which climate change and natural disasters intersect and related socio-economic issues from sociological perspective. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】テキスト(Soaking the Middle Class: Suburban Inequality and Recovery from Disaster)を講読し、気候変動と自然災害の関係を社会学的にどう捉えるかについて討議する。
1 イントロダクション─災害研究と社会学
2 Changing middle class
3 Slow-motion disaster
4 Why do people return to vulnerable places?
5 Help-seeking and the local ecology of aid
6 Growing inequality during recovery
7 Risk, uncertainty and future residential plan
8 Future of disasters and inequality
【授業時間外学習の指示】授業開始時までに所定の論文を必ず熟読し、論点を整理しておくこと
| Structure of the seminar: Reputable articles concerning disaster studies are picked up. Participants are expected to report and discuss about the articles.
1 イントロダクション─災害研究と社会学
2 Changing middle-class
3 Slow-motion disaster
4 Why do people return to vulnerable places?
5 Help-seeking and the local ecology of aid
6 Growing inequality during recovery
7 Risk, uncertainty and future residential plan
8 Future of disasters and inequality
Students are requested to read every article in advance. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない | Students can take this lesson without specific requirements |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | ・報告、ディスカッションへの貢献、期末レポートによって評価する。
・期末レポートは、災害研究の理論枠組を用いて具体的な災害事例を分析し、防災の課題を論じるものとする。
・ディスカッションへの「貢献」とは、テーマへの理解を深めるような問いや意見を発することを指す。
・報告25%、ディスカッションへの貢献25%、期末レポート50%で点数をつけ、100点満点で60点以上を合格とする。 | - Evaluation is based on presentation(25%), contribution to discussion(25%) and final report(50%). The score above or equal to 60 is required for credits.
- Theme of final report is to discuss challenges of disaster risk reduction based on the theoretical and empirical analysis of particular disaster.
- Contribution to discussion means making useful remarks on the issues. |
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教科書 Textbook | | Anna Rhodes and Max Besbris, Soaking the Middle Class: Suburban Inequality and Recovery from Disaster, Russell Sage Foundation, 2022. | Anna Rhodes and Max Besbris, Soaking the Middle Class: Suburban Inequality and Recovery from Disaster, Russell Sage Foundation, 2022. |
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参考書 Reference Book | | 授業中に適宜紹介する。 | Related books and articles will be introduced during the class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 指定された論文を読み、疑問点等を整理しておくこと。 | Students are expected to read designated articles in advance. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則的に対面で実施する
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・教員への質問は、TACT 機能「メッセージ」により⾏うこと。 | Students can contact me by using "message" function of TACT. |
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