授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】
建築・都市・ランドスケープ設計に関わる一連の作業のうち、主に都市及び地区スケールでの検討、具体的には調査・分析、コンセプトづくり、地区計画の検討、アーバンデザインの検討、ランドスケープデザインの検討、プレゼンテーションの手法を習得し、プロジェクトの企画・マネジメントを含む建築・都市・ランドスケープ設計者として必要な能力を養う。
【該当DP】 DP5 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【授業の目的】
To obtain procedures and techniques of survey/analysis, concept-making, drafting a district plan, urban design, landscape design and presentation, and ability of project planning and management through a series of actual works related to architectural, urban and landscape design.
【該当DP】 DP5 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】
課題の対象地を検索し、建築・都市・ランドスケープ設計の調査報告書を作成することができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【到達目標】
Some example of architectural, urban and landscape design can be researched in an area of the subject. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】
※本授業は、原則、日本語のみで行いますので、注意をお願いします。
※授業方式の詳細は、TACTのお知らせで確認して下さい。
以下のスケジュールの際に、課題に沿って、調査を行い、調査結果を報告書にまとめて送付して下さい。
第1回 ガイダンス
第2回 調査方法の検討
第3~4回 調査対象フィールドの検討と設定
第5~6回 対象フィールドの特性の分析
第7回~第14回 アーバン・ランドスケープデザインの検討と講評
第15回 最終発表と提出(講評会の方法は追って連絡します)
【授業時間外学習の指示】
学生は授業時間外に関連内容の自習や事例分析の作業を行うこと。 | 【授業の構成】
Attention: this lecture will be used only in Japanese.
Please check the TACT notice for the detail of the way of this lecture.
1. Guidance
2.research method
3-4. Research field setting
5-6. Analyses of research field
7-14. Urban and landscape design and modeling, and their evaluations
15. Final presentation and report (the way of presentation will be announced bay registered email)
【授業時間外学習の指示】
Researches and the presentation on the planning/design study should be prepared after the class. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件を要さない。 | There is no pre requirement. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 要求する成果物とそれらの制作作業過程を評価する。作業の各段階における作業50%、最終成果物50%とで評価し、総合点60点以上をC、70点以上をB、80点以上をA、90点以上をA+とする。 | Grading will be based on required outputs and process. Presentation in each step: 50%, Final outputs and presentation: 50%.
A+:90 points and above, A: 80-89 points, B: 70-79 points, C: 60-69 points. |
|
|
教科書 Textbook | | 宮脇勝(2013)、ランドスケープと都市デザイン、朝倉書店 | Masaru Miyawaki(2013), Landscape and Urban Desing, Asakura-shoten |
|
|
参考書 Reference Book | | ・世界のSSD100:都市持続再生のツボ(彰国社)
・履修取り下げ制度:「無」
・図面等の成果物の提出がない場合は「欠席」、成果物の質が著しく低い場合は「F」とする。
・行政機関、専門家等の関係者との連携により、実践的かつ最新のプログラムとしている。
・学生は授業時間外に作業を行い、その成果に基づき授業を行う。 | Sustainable Site Design 100 Cases: Acupuncture of Sustainable Urban Regeneration
There is no pre requirement.
Several homework needs the review of text book after the class lectures. Researches and the presentation on the case study should be prepared after the class. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 演習課題を調査し、発表する必要がある。 | The research and the presentation are required. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 演習は各自のパソコンを用いた調査とシミュレーションを行うため、対面と遠隔授業(同時双方型のZoom)形式の併用を予定しています。履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトのお知らせで案内します。 | This exercise will be the combination of face-to-face class and interactive remote class by Zoom because of the research of internet and the computer simulation. If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 本演習は、各自のパソコンを用いて、インターネットを利用した調査とシミュレーションを行うため、教室での対面と教室を用いない遠隔授業(同時双方型)をZoomで行う併用形態の予定です。授業方法の詳細はTACTで案内します。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | The combination of face-to-face class and interactive remote class (interactive communication class) by Zoom because of the research of internet and the computer simulation. Details of remote class is announced at TACT.
* If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問は、TACT機能の「メッセージ」より行うこと。 | Questions to teacher should be asked by the TACT function of 'Message'. |
|
|