授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 小児看護学の知見及び看護実践を発展するための基盤となる最新の諸理論を学び、子どもと家族中心の小児看護学における健康の概念および各発達段階における様々な対象の理解、看護の役割、看護の目標を明確化する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course deals with the theory and latest knowledge of pediatric nursing. It also enhances the ability of students to clarify the concept of health in child and family-centered pediatric nursing and understanding of various subjects at each stage of development, the role of nursing, and the goals of nursing. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本講義の到達目標は、
1)小児看護学において対象理解の基盤となる発達理論,発達段階に応じたchild and family-centered careについて探求する。
2)子どもと家族のヘルスプロモーション、well-beingと看護の予防的支援役割についての考えを言語化できる。
3)特別なケアニーズをもつ子どもと家族の看護に焦点を当て,健康の概念と看護の目標について明確にする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goals of this course are to
1)Explore the development theory of child and family-centered care according to the child's development stage.
2)Understand the health promotion of child and family and well-being and explain your ideas of the role of pediatric nursing.
3) Clarify the concept of health and the goal of nursing, focusing on the child and family with special care needs. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 下記の予定で行う。
1.オリエンテーション
2.子どもの権利,Child and family-centered care
3.発達理論からみた子どもの特徴:認知・行動発達,言語発達,社会的学習理論,自己概念の発達
4.Promoting Healthy Living(出生前後・新生児期)
5.Promoting Healthy Living(乳幼児期)
6.Promoting Healthy Living(学童期)
7.Promoting Healthy Living(思春期)
8.子どもと家族のwell-being(1)発達課題,発達障害,子どものQOL
9.子どもと家族のwell-being(2)special needsをもつ子どものQOLと予防的育児支援
10.子どもと家族のwell-being(3)ライフスキル、社会的スキル
11.子どもと家族のwell-being(4)Children's Palliative Care
12.小児血液・がん疾患のある子どもと家族の看護の役割
13.家族中心の小児看護(1)慢性状態にある子どもと家族
14.家族中心の小児看護(2)生命を脅かされる状況にある子どもと家族
15.小児身体シュミレーターを用いたアセスメントと小児緩和ケア技術
course contents
1. Orientation
2. Ethical Issues of children, child and family-centered care
3. Feature of the children based on developmental theory: Development of self-concept, language, cognitive development, behavioral development, and social learning theory
4. Promoting Healthy Living (perinatal, newborn baby)
5. Promoting Healthy Living (infant, toddler & preschool children)
6. Promoting Healthy Living (school-aged children)
7. Promoting Healthy Living(adolescent)
8. Well-being of child and family (1): Developmental task, developmental disorder, and children's quality of life.
9. Well-being of child and family (2): Focus on QOL of children with special needs and support for parenting.
10. Well-being of child and family (3): Life skills, social skills
11. Well-being of child and family (3): Children's Palliative Care
12. Role of nursing care of children with cancer and their families
13. Family-centered care (1): Children with chronic conditions and family
14. Family-centered care (2): Children with life-threatening conditions and their families
15. Assessment and pediatric palliative care techniques using pediatric body simulators |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 次世代育成看護学特論Ⅰ
本科目はがんトータルヘルスプランナー選択科目である |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 毎回の課題レポートおよびプレゼンテーションと最終レポート内容(レポート試験),討議への参加状況によって,総合的に評価する。
Grading will be decided based on reports and the presentation. |
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教科書・テキスト Textbook | | Davis, A. M., & Davis, R. E. (2017). Children and young people’s nursing (2nd ed.). CRC Press.
Hockenberry, M. J., Rodgers, C. C., & Wilson, D. (2022). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing (11th ed.). Elsevier.
Bowden, V. R., & Greenberg, C. S. (2014). Children and Their Families: The Continuum of Nursing Care (3rd ed.). Wolter Kluwer Health.
Hain, R., & Goldman, A. (2021). Oxford Textbook of Palliative Care for Children (3rd ed.). Oxford University Press.
Chamber, L. (2018). A guide to children’s palliative care: Supporting babies, children and young people with life-limiting and life-threatening condition and their families (4th ed.) Together for Short Lives.
浅野みどり編『発達段階からみた小児看護過程 第4版』(医学書院,2021) |
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参考書 Reference Book | | Edelman,Kudzma & Mandle『Health Promotion Throughout the Lifespan 8th』(Mosby,2014),Catherine Powell 『Safeguarding and child protection for nurses, midwives and health visitors』( Open University Press,2011)、竹下研三『人間発達学 ヒトはどう育つのか』(中央法規,2009)原田香奈・相吉恵『医療を受ける子どもへの上手なかかわり方』(日本看護協会出版会,2013) そのほか随時紹介する。 |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各自の修士論文テーマに関連付けて、幅広く国内外の関連文献を読むこと。 |
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授業の進め方 How to proceed with the class | | 英文テキストの講読を中心に,テーマに関連した日本の現状については追加資料を用いて,プレゼンテーションを行い,全体でのディスカッションを行う。プレゼンテーションの担当者は事前に決めておくので,プレゼンテーションまでにレジメを用意すること。
Students required the presentation of each theme. |
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注意事項 Notice for Students | | 2コマ続きで隔週開講とする予定です。具体的講義日程については履修生と相談のうえで決定します。 |
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本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
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担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | 自由でパラレルな相互討論を通して、自身の研究テーマを探索する基礎的な力を培っていきましょう。 |
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使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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