授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 看護システム・ケア開発学特論で学んだ領域における文献収集および抄読を行い,各文献を比較検討することより,その領域の学問水準を明らかにするとともに自らの研究課題を抽出する。
また、多分野に亘る文献の抄読を通して、研究計画立案の際の留意事項(対象の選択、方法の妥当性)、的確な解析手法の選択等についても学ぶ。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help participants acquire their own research task by reading and understanding papers about the issues of the Fundamentals nursing.
At the end of the course, participants are expected to describe points of attention in conducting research (selection of study subjects, validity of research method, analysis method et al.) |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1. 関心のある看護現象に関する文献をレビューし、統合することができる。
2. 既存の研究知見に基づき、看護学の臨床現場で求められている知識を明確にできる。
3. 必要な知識を作るための研究トピックを決めることができる。
4. 研究目的に応じた研究方法を選択できる。
5. 信頼性と妥当性、実行可能性を踏まえた研究計画を立案できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of this class, the student will be able to:
1. review and integrate literature related to the nursing phenomena of interest,
2. clarify knowledge needed at the clinical settings based on the existing research findings,
3. select research topic relevant to necessary knowledge.
4. choose research methodology appropriate to the study purpose, and
5. develop study plan considering reliability, validity, and feasibility. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 下記の予定で行う。
1. 授業の進め方・ガイダンス
2. 各自の研究テーマや関心事に関する討論
3. 研究課題と研究の進め方
4. 学際的なアプローチでの研究技法
5-8. 研究テーマに関する研究論文の動向(国際・国内)
9. 文献レビューのまとめ方
10-12. 各自の文献レビューのまとめと研究の方向性の明確化
13-15.研究計画書の作成に向けた検討
This course will be divided in 15 chapters as follows:
1. Guidance of this course
2. Personal research interests of students
3. Possible research topics for Master Thesis
4. Interdisciplinary approach
5-8. Research Trends: Check Journals and Publications
9. Choose a Master’s Thesis Topic
10-12. Research strategy
13-15. How to Write a Master's Thesis |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業への参加の程度、レポートによって評価する。
Grading will be decided based on attendance and attitude in class and reports. |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | 適宜紹介する。
Introduce as appropriate. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 文献レビュー、プレゼンテーションの準備、研究計画書の作成は授業時間外に各自で行う。
毎回、十分な予習時間の確保に努め、文献の読み込みをすること。 |
|
|
授業の進め方 How to proceed with the class | | 関心研究テーマに関連する文献レビューおよび研究計画を授業で発表し、討議する。他学生の発表について、討議する。
Discussion and presentation.
Participants are expected to 1) prepare each lecture by reading the related articles/documents carefully, 2) attend all classes be on time. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
|
担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | |
|
使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|