学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
医・博前
時間割コード
Registration Code
3821070
科目名 【日本語】
Course Title
地域包括ケア開発看護学実習
科目名 【英語】
Course Title
Practicum on Community based Integrated Care Development Nursing
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
水谷 真由美 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MIZUTANI Mayumi ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
通年集中(春秋) その他 その他
Full-year course Intensive(Sp-Fa) Other Other
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
地域住民における特定の健康課題の解決に向けて、実現可能な公衆衛生看護活動計画を提示する能力を高める。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
To improve the competency to develop feasible public health nursing action plans to address specific health issues for the community people.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
1. 研究テーマに沿ってフィールドワークを行い、理論と実践をつなげ、地域の健康課題をより深く理解する。
2. 公衆衛生看護活動の介入に必要な理論やモデルを理解し、実現可能な具体的対策を考案、提示することができる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
1. To understand deeply on community health issues by conducting a fieldwork in accordance with the research theme and connecting theory and practice.
2. To understand the theories and models necessary for public health nursing intervention and to consider feasible specific measures.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
前半は、公衆衛生看護活動の介入に必要な理論やモデルに関する文献、先行研究から情報収集し、まとめる(community assessment, primary health care, health promotion, social determinants of healthなど)。 後半は、公衆衛生看護活動を実践している現場に出向き、実際に活動に参加し、理論と実践をつなげ、地域の健康課題をより深く理解し、ディスカッションを行いながら、実現可能な具体的対策を考案する。
First, summarize information from literature and previous research on theories and models for public health nursing interventions (e.g., community assessment, primary health care, health promotion, social determinants of health). Second, conduct field work and participate in public health nursing activities, connect theory and practice, understand deeply on community health issues, and develop feasible concrete measures through discussion.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
地域包括ケア開発看護学特論Ⅰ
地域包括ケア開発看護学セミナー
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
課題に関する発表とディスカッションへの参加状況(50%)、レポート(50%)
Presentation and participation in discussion (50%), report (50%)
教科書・テキスト
Textbook
配付資料
参考書
Reference Book
その都度、提示する。
Anderson ET, McFarlane JM. Community As Partner : Theory and Practice in Nursing. 8th ed. Wolters Kluwer; 2019.
Stanhope M, Lancaster J. Public Health Nursing Population-Centered Health Care in the Community.10th ed. Elsevier; 2020.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
課題について資料やレポートを作成する。
授業の進め方
How to proceed with the class
配付資料などを用いて行う。
注意事項
Notice for Students
本授業に関する参照Webページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
使用言語
Language(s) for Instruction & Discussion
日本語と英語
Japanese and English
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面で実施予定。変更の場合はTACTに記載する。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)