授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 物質情報論セミナーII-cに引き続き,原子・分子の集合体における時間的空間的構造・運動・反応などの物質情報を解析する高度なシミュレーション技術の理解を定着させるとともに,さらにマルチスケール手法などをとりあげ,最先端の技術を幅広く理解する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Following Materials Informatics II-c, this course deals with multi-scale methodology in addition to advanced simulation technologies to analyze material information such as temporal spatial structure, motion, reaction, etc. in atomic and molecular assemblies and enhances the development of students’ skill in understanding widely such state-of-the-art technologies. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 終了時に,以下のことができるようになることを目標とする。
1)「授業の目的」で示した計算手法について理解し説明できる。
2)「授業の目的」で示した計算手法を用いた計算結果について議論できる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After studying all, student will be able to:
1) Understand and explain the calculation methods indicated in the course purpose.
2) Discuss the results obtained with the calculation methods indicated in the course purpose. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 長時間・大規模系のモンテカルロ・分子動力学シミュレーションなどに加えて,量子化学計算と分子動力学法を連成させた手法,粗視化モデリングや並列化技術などについて,テキスト・論文の輪講・議論を行う。学習効果を高めるために,技術の限界や発展性についての議論も行う。国際学会等でも通用するプレゼンテーション能力を養うため,発表は適宜英語で行う。
〔計画〕
1. 「内容」で示したシミュレーション技術について,テキストや論文などの題材を選ぶ。
2. 1で選んだ題材を用いて,輪講・議論を行う。
3. 習得した技術について,セミナー参加者全員で限界や発展性を含めた議論を行う。 | Each member gives a lecture in turn, for the sake of discussion, based on texts and papers describing the method combining quantum chemistry and molecular dynamics calculations, coarse-grained modeling, and parallelization techniques, etc., in addition to long-time and large scale Monte Carlo and molecular dynamics simulations, etc. In order to enhance learning effect, we will also discuss the limitations and possibilities of these methodologies. In order to enhance the presentation skills that are accepted at international conferences etc., the presentation will be made in English as appropriate.
1. Select a subject about the simulation technologies indicated above.
2. Each member gives a lecture in turn for the sake of discussion about the subject selected in 1.
3. Members discuss about the technologies acquired including their limitations and possibilities. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 特に履修条件は要しない。 | No registration requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーションや討論の適切さ60%,セミナーへの取組状況40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。履修取り下げ制度は用いない。欠席回数が4回以上の場合は「W(欠席)」とする。 | Your final grade will be calculated according to the following process: the quality of the presentation and discussion (60%) and the contribution to the seminar (40%). To pass, students must earn at least 60 points out of 100. Students who do not intend to complete the course do not need to submit a course withdrawal request form. If a student is absent 4 times or more during the quarter, the final grade will be a “W”. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 発表者が資料を作成し,配布する。 教科書・参考文献は,必要に応じて指示する。 | The member in turn prepares materials and distributes them. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | プレゼンテーションの準備,資料作成。 | Preparation for presentation and of materials. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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