授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 物質情報論セミナーII-e,II-fに引き続き,原子・分子の集合体における時間的空間的構造・運動・反応などの物質情報が機能発現へと統合・組織化されるメカニズムに関して,その解明に向けて研究を遂行する能力と発表する能力を高める。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Following Materials Informatics II-e and II-f, this course enhances the development of students’ skill in carrying out research to elucidate the mechanisms by which material information such as temporal spatial structure, motion, reaction, etc. in atomic and molecular assemblies are integrated and organized into the appearance of function. This also cultivates students’ presentation skill. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 終了時に,以下のことができるようになることを目標とする。
1)「授業の目的」で示したテーマについて研究を進めることができる。
2)「授業の目的」で示したテーマについて適切な発表を行うことができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After studying all, student will be able to:
1) Carry out research on the subjects indicated in the course purpose.
2) Make appropriate presentations on the subjects indicated in the course purpose. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 情報機能物質の構造や磁気的性質,外場に対する応答,化学反応,生命現象,機能性物質・デバイス・システムの創成など,種々の問題についてのテキスト・論文の輪講・議論を行うとともに,自らの研究内容との関連性について発表・議論する。国際学会等でも通用するプレゼンテーション能力を養うため,発表は適宜英語で行う。
〔計画〕
1. 「内容」で示した種々の問題に対する研究について,テキストや論文などの題材を選ぶ。
2. 1で選んだ題材を用いて,輪講・議論を行う。
3. 自分の研究テーマに関連した問題の研究動向や未解決の問題について調査し,自分の研究との関連性を含めた発表を行い,参加者全員で討論を行う。 | Each member gives a lecture in turn, for the sake of discussion, based on texts and papers about various problems such as the structure and magnetic properties of information functional materials, their response to external fields, chemical reactions, biological phenomena, the creation of functional materials, devices, and systems. Members also present and discuss the relevance to their own research contents. In order to cultivate the presentation skills that are also accepted at international conferences etc., the presentation will be made in English as appropriate.
1. Select a subject such as texts and papers for the studies on the problems indicated above.
2. Each member gives a lecture in turn for the sake of discussion about the subject selected in 1.
3. Members investigate the research trends and unresolved issues related to their own research contents and make presentations including relevance to their research. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 特に履修条件は要しない。 | No registration requirements are required. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーションや討論の適切さ60%,セミナーへの取組状況40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。履修取り下げ制度は用いない。欠席回数が4回以上の場合は「W(欠席)」とする。 | Your final grade will be calculated according to the following process: the quality of the presentation and discussion (60%) and the contribution to the seminar (40%). To pass, students must earn at least 60 points out of 100. Students who do not intend to complete the course do not need to submit a course withdrawal request form. If a student is absent 4 times or more during the quarter, the final grade will be a “W”. |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 発表者が資料を作成し,配布する。教科書・参考文献は,必要に応じて指示する。 | The member in turn prepares materials and distributes them. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | プレゼンテーションの準備,資料作成。 | Preparation for presentation and of materials. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|