授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 最新の文献を精読することで、種々の機能性材料が発現する様々な電子物性に関する知識を習得し、関連分野の研究動向や種々の実験手法を学ぶ。さらに、その内容をセミナーにおいて発表し、議論を通して一層の理解を深める。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This seminar aims to acquire knowledge on electronic properties of various functional materials, understand the current research trend, and learn various experimental methods by thoroughly reading recent literatures. The knowledge will be deepened by presentation and discussion during the seminar. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この講義を習得することで、学生は機能性材料の電子物性の研究に必要な基礎力や、特徴的な電子物性を様々な側面から解析して理解する総合力を身につけるとともに、これらの知見を実際の機能性材料の研究開発に適用するのに必要な応用力を養うことを目標とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After completion of this course, the students are expected to ground the fundamental basis for conducting research on electronic properties of functional materials, strengthen the ability of analyzing and understanding the characteristic properties of functional materials from various viewpoints, and acquire skills required for research and development of practical functional materials. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Quantum mechanics, Thermodynamics, Statistical physics, Electromagnetism, Solid state physics |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.固体電子論 2.電子輸送現象・磁性 3.超伝導 4.強相関物質 5.磁性材料 6.トポロジカル物質 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Electronic properties of solids 2. Electron transport phenomena and magnetism 3. Superconductivity 4. Strongly correlated electron system 5. Magnetic materials 6. Topological materials |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | セミナーにおける口頭発表とそれに対する質疑応答により、目標達成度を評価する。口頭発表と質疑応答、各々60%、40%とする。基本的な内容を理解していれば合格とし、理解度や、討論を活性化させる発言などの貢献度を成績に反映させる。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Evaluated based on oral presentation (60%) and discussion (40%) during the seminar. Students have to demonstrate basic understanding of the subject dealt in the seminar to pass the course, and will obtain higher grades if they demonstrate a deeper understanding and/or contribute to the seminar by making questions that stimulate the discussion. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 「バックグラウンドとなる科目」に記載の科目の学部レベルの知識。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Undergraduate level knowledge of the subjects listed in "Background Subjects". |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | Papers chosen from the recent literatures. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 「金属電子論上・下」水谷宇一郎(内田老鶴圃) 「高温超伝導体の物性」内野倉國光他 (培風館) その他、取り上げる文献に応じて随時指定する。 |
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参考書【英語】 Reference Book | | “Introduction to the Electron Theory of Metals”, U. Mizutani (Cambridge University Press) “Introduction to Superconductivity”, M. Tinkham (McGraw-Hill) Further references will be given if necessary. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 授業前に対象論文を読むことを課題とする。また、講義での議論で解決できなかった問題点について、講義後に調べることを課題とする。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | The students are required to read the designated paper. If there remain issues that were not solved through the discussion during the lecture, the students should investigate them after the class. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Classes are held on a face-to-face basis. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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