時間割コード
Registration Code
0011426
科目区分
Course Category
基礎セミナー
First Year Seminar
科目名 【日本語】
Course Title
基礎セミナー
科目名 【英語】
Course Title
First Year Seminar
使用言語
Language Used in the Course
日本語
テーマ(基礎セミナーのみ)
Theme of First Year Seminar(First Year Seminar Only)
科学的とは?
担当教員 【日本語】
Instructor
松下 琢 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MATSUSHITA Taku ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅰ 月曜日 4時限
I Mon 4


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
少人数のセミナーの形式で,大学で学び研究するための最も基本的なスキル(コモン・ベーシック)としての読み(文献調査,考察,検討),書き(まとめ,報告書作成),話す(討論,発表)を中心とした多面的な知的トレーニングを行います。さらに「知の探究のプロセス」と「学問の面白さ」を学び,自立的学習能力を身につけることを目的としています。教員の研究分野に応じて多様なテーマが用意されています。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
This course is conducted in the form of a seminar with small groups. We will provide multifaceted intellectual training focused on reading (literature research, consideration, examination), writing (summary, report writing), and speaking (discussion, presentation) as the most basic skills (common basic) for learning and studying at university. Through this, our goal is to learn the "process of knowledge exploration" and "the fun of learning" and to acquire the independent learning ability. A wide variety of themes are prepared according to the research field of the instructors.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
下調べで考えをまとめて発表、討論を経た後の再考とまとめといった、学術研究の基本的な方法を学ぶとともに、どのように考えるのが科学的といえるのか、自分の考えをまとめる。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
Together with learning basic methods of academic research, such as presenation based on preliminary research, refinement via discussion with the others, and repoting the summary, students summarize their own thoughts on what kind of thinking can be considered scientific.
教科書
Textbook
朝永振一郎著「物理学とは何だろうか(上)」岩波新書 ISBN:9784004200857
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
前もってテキストを読み、自分の考えや議論が必要なことをまとめておく。担当個所については議論のための準備を行い、授業後レポートを作成する。
注意事項
Notice for Students
無断欠席はせずTACTメッセージで前もって連絡すること。レポートの締め切りは守ること。
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
神秘に満ち混沌としていた思想の中からどのように自然科学が生まれてきたのかを学び、そこから科学的に考えるにはどうすべきか、有象無象の情報群から意味ある知識を見出す方法などについて、またついでに偽科学に騙されないようにするにはどうすればよいかまで、議論を通じて考えてみましょう。
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
授業開講形態等
Lecture format, etc.
A-1)対面授業科目(対面のみ)
対面授業の場合の講義室は、時間割B表(名大ポータル>教養教育院ページ掲載)を確認すること。