授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | この授業では、変動帯日本列島の自然環境や災害特性を理解する上でも重要な、変動地形学の考え方と調査法を学ぶ。
【該当DP】DP1 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this class, students learn the concept and survey method of tectonic geomorphology which is important for understanding the natural environment and disaster characteristics of the Japanese archipelago.
【DP】DP1 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 今日的な大きな課題である低頻度巨大災害について理解し、変動地形学的視点から防災論を考究できる力を獲得することを目標とする。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal is to understand the low-frequency catastrophe which is a major issue today, and to acquire the ability to study disaster prevention theory from the viewpoint of tectonic geomorphology. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. 変動地形学の概要
1-1. 変動地形とは
1-2. 変動地形学と発達史地形学
1-3. 地震性地殻変動
2. 大地形とプレートテクトニクス
2-1. 変動帯と安定地塊
2-2. 山地形成論
3. 活断層とは何か
3-1. 活断層と地震
3-2. 活断層地形判読
4. 活断層地震と災害
4-1. 阪神淡路大震災が提起した問題
4-2. 熊本地震が提起した問題
5. 活断層評価:地震発生長期予測
5-1. 予測の方法論
5-2. 予測の現状と課題
6. 活断層防災論1:30年間の取り組み(「活断層大地震に備える」)
6-1. 21世紀初頭の問題意識
6-1. 活断層防災論
7. 活断層防災論2:「原発と活断層」
7-1. トランスサイエンス
7-2. 科学の限界と原子力安全規制 | 1. Overview of Tectonic Geomorphology
1-1. Tectonic landform
1-2. Tectonic Geomorphology and landform evolution study
1-3. Coseismic crustal movement
2. Major landforms and plate tectonics
2-1. Mobile belt and stable landmass
2-2. Mountain formation theory
3. What is an active fault?
3-1. Active faults and earthquakes
3-2. Interpretation of active fault topography
4. Intraplate earthquakes and disasters
4-1. The 1995 Great Kobe Earthquake
4-2. The 2016 Kumamoto Earthquake
5. Active fault evaluation: long-term prediction of earthquake occurrence
5-1. Forecasting methodology
5-2. Current status and issues of forecasting
6. Active fault disaster prevention (1): Efforts in the last 30 years
6-1. Awareness of issues in the early 21st century
6-1. Discussion of active fault disaster prevention
7. Active Fault Disaster Prevention (2): Nuclear Safety Regulations and Active Faults
7-1. Trans-science problem
7-2. Scientific limitations and safety regulations |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 総合防災論1A | Science and Technology for Disaster Mitigation 1A: Understanding Natural Hazard |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席して諸問題を考える主体性を評価する(30%)。最終レポートによって変動地形学に関する理解度と、自らの言葉で災害論を論じる到達度を評価する(70%)。変動地形学について、授業中に得た知識や概念を用いて論述できることを合格の基準とする。 | Students are evaluated for their willingness to consider various issues in class (30%). The final report assesses their understanding of Tectonic Geomorphology and the ability to discuss issues on disaster (70%). A passing grade is predicated on the ability to discuss Tectonic Geomorphology using knowledge and concepts learned through the course. |
|
|
教科書 Textbook | | 原発と活断層(鈴木康弘著、岩波科学ライブラリー) | Suzuki,2013, Nuclear power plant and active fault, Iwanami press. |
|
|
参考書 Reference Book | | 講義の中で必要に応じて紹介する。 | Reference books will be introduced as needed in the lecture. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業内で紹介する事項について、各自適宜参考文献を読んで考えを深めること。 | Read the references as appropriate to deepen your thoughts on the matters introduced in the class. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 授業において適宜お知らせします。 | I will inform you as appropriate in class. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則対面。一部オンライン(同時双方向型)
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face to face, sometimes online (simultaneous bidirectional)
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 該当しない | Not applicable to that case. |
|
|