授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | エネルギー環境システムの基礎知識、および、エネルギーシステム分析の基礎を習得するとともに、エネルギーシステムと他の環境・資源システムとの連環について理解することを目的とする。
【該当DP】DP1 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The objective of this course is to acquire a basic knowledge of energy and environmental systems and basic methods of energy systems analysis, and to understand the nexus between energy systems and other environmental and resource systems.
Category of DP: DP 1 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 授業終了時に,以下のことができるようになることを目標とする.
・エネルギーシステムの概要を説明できる
・エネルギーシステムの分析手法を説明できる
・エネルギーシステムと関連する他のシステムの相互作用を総合的に思考できる |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, students will be able to
- Explain an overview of energy and power systems,
- Explain a basic mathematical analysis of energy systems,
- Comprehensively consider the interaction of energy systems with other related systems. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 次に示す講義を実施する.
1) イントロダクション
2) IPCC AR6 WG3報告書の概要
3) シミュレーション分析と多様な将来シナリオ(1)
4) シミュレーション分析と多様な将来シナリオ(2)
5) シミュレーション分析と多様な将来シナリオ(3)
6) 気候変動緩和策の概要
7) これまでの気候変動緩和策のトレンド
8) 気候変動緩和と発展に関する将来の経路
9) 部門別・システム別の気候変動緩和策(1)
10) 部門別・システム別の気候変動緩和策(2)
11) 部門別・システム別の気候変動緩和策(3)
12) 部門別・システム別の気候変動緩和策(4)
13) 社会実装と実現条件
14) 持続可能な発展の下での気候変動緩和
15) まとめ
授業は以下の3つの形式を含む
- 担当講師からの授業
- 履修生による輪講
- 他国の大学とのCOIL (Collaborative Online International Learning)セッション | The course will consist of lectures on the following topics:
1) Introduction
2) Summary of the IPCC AR6 WG3 report
3) Simulation analysis and various future scenarios (1)
4) Simulation analysis and various future scenarios (2)
5) Simulation analysis and various future scenarios (3)
6) Overview of climate change mitigation measures
7) Emission trends and drivers
8) Mitigation and development pathways
9) Mitigation responces in sectors and systems (1)
10) Mitigation responces in sectors and systems (2)
11) Mitigation responces in sectors and systems (3)
12) Mitigation responces in sectors and systems (4)
13) Implementation and enabling conditions
14) Mitigation in the context of sustainable development
15) Wrap-up
Class includes three types of formats.
- Simple lecture by instructor.
- Relay lecture by student.
- COIL (Collaborative Online International Learning) session with the University in other countries |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 各回の課題(50%)とプレゼンテーション(50%)で評価する。 | Evaluation is carried out based on assignments (50%) and presentation (50%). |
|
|
教科書 Textbook | | 教科書は指定しないが、講義資料を適宜配布する | Textbooks are not specified, but they will be distributed as appropriate |
|
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | ほとんどの講義の内容についてレポートを課す。 | The assignment will be given after most of lectures . |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 対面授業科目
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face course
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業科目
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face course
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|