授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 環境問題のあらゆる局面において、行政は様々な役割を果たしている。環境問題における行政の役割について、特に政治、市民等との関係に注目しつつ環境ガバナンスの理論と分析方法を理解する。
【該当DP】DP1 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【Aims】
In every aspect of environmental issues, governments play various roles. This course aims to understand the theories and analytical methods of environmental governance, with a particular focus on the role of governments in environmental issues and their relationships with politics, citizens, and other stakeholders.
【DP】DP1 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 環境行政や環境ガバナンスに関する重要な概念が理解できるようになる。複雑な環境ガバナンスの実態を、主に行政学や政治学の理論や手法を用いて分析し、整理できるようになる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【Learning outcomes】
Students will gain an understanding of key concepts related to public administration and environmental governance. They are also expected to develop the ability to analyze and organize the complex realities of environmental governance, primarily using theories and methods from public administration and political science. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 各回の授業は、課題文献の予習を前提としたディスカッションを中心に行われる。
1.環境問題と政府
2.環境問題における官僚、政治、市民
3.成功した環境政策
4.政府の失敗
5.環境ガバナンスへの注目
6.環境ガバナンスの課題
7.中間ディスカッション
8.コモンズ
9.社会関係資本
10.学習
11.政策波及
12.政策アントレプレナー
13.プレゼンテーション
14.プレゼンテーション
15.総合討論 | Each session will be conducted primarily through discussions, based on the assumption that students have thoroughly reviewed the assigned readings in advance.
1. Environmental issues and the government
2. Bureaucracy, politics, and citizen in environmental issues
3. Government success
4. Government failure
5. Rise of environmental governance
6. Challenges of environmental governance
7. Mid-term discussion
8. Commons
9. Social capital
10. Learning
11. Policy diffusion
12. Policy entrepreneur
13. Group Presentation
14. Group Presentation
15. Wrap-up discussion
|
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。関連する科目には、環境政治、環境政策論などがある。 | There are no prerequisites for this course. Related subjects include Environmental Politics and Environmental Policy. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 最終レポート(50%)、中間レポート(30%)、ディスカッションへの貢献(20%)により評価する。授業で扱った諸概念・手法の基礎的な理解があり、具体的な環境問題に応用できていることを合格の基準とする。 | Evaluation will be based on a final report (50%), a midterm report (30%), and contributions to class discussions (20%). To pass the course, students must demonstrate a fundamental understanding of the concepts and methods covered in the class and show the ability to apply them to specific environmental issues. |
|
|
教科書 Textbook | | 教科書は指定しないが、文献リストを授業の最初の時間に配布する。 | There is no assigned textbook. The list of assigned readings will be handed out in the first meeting of the class. |
|
|
参考書 Reference Book | | 初回の授業で詳細なリストを配布する。 | A detailed list will be distributed in the first session. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 予め指定された課題文献を読み、読書課題に回答してくること。その他、最終レポートに向けた準備を指示にしたがって計画的に進めること。 | Students are required to read the assigned readings in advance and respond to the reading questions. Additionally, they should systematically prepare for the final report according to the instructions. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 授業の方法、スケジュール、および課題等についてはTACT上でお知らせするので、必ず毎週TACTをチェックすること。 | Please check TACT at least once every week before each class to collect information on the format for the lecture, the class schedule, and the assignments. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | If there is a change in the class form,etc. after registration, you will be informed on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|