授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【セミナーの目的】本セミナーは、EUの一方的な環境措置について検討する。
【該当 DP】DP2,4 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【Course Aim】 This seminar is designed to examine the EU's unilateral environmental measures .
【Relevant DP】DP2,4 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【セミナーの目標】 EUの一方的な環境措置をめぐってどのようなEU域外への効果があるのかを知り、その現状と課題を説明できるようになることを目標とする。
【該当 DP】DP2,4 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【Course Objective】 By the end of this seminar, students will be able to understand effects of the EU's unilateral environmental measures upon non-EU countries and explain the current situation and problems of the EU approach.
【Relevant DP】DP2,4 |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | (1)セミナーの前半は、『ブリュッセル効果 EUの覇権戦略―いかに世界を支配しているのか』アニュ・ブラッドフォード (著), 庄司 克宏 (監修, 翻訳)(白水社、2022)を中心に読みながら基本的理解を得た後
(2)セミナー後半は、各自で関心のあるEUの環境措置の事例を取り上げ、プレゼンテーションを行い、全員で議論する。
◎ 毎回、次回セミナーの課題をだすので、その課題について考えて取り組んでくること。 | This seminar is organized as follows:
(1) in the first half of the seminar, we will undertake assigned readings mainly from"The Brussels Effect: How the European Union Rules the World" (by Anu Bradford) (OUP, 2000);
(2) in the second half of the seminar, each participant will make a presentation, picking up one of the cases on the EU's unilateral environmental measures, and all participants will make comments.
◎ At each class, discussion questions to prepare for the next seminar are set out for assignment. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。 | No prerequisites are required for participation in this class. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | ①平常点(出席と議論への参加)50%、②学期中のプレゼンテーションの評価50%、の合計で成績とし、100点満点で60点以上を合格とする。毎回のセミナーにおけるディスカッションへの参加は、すべての学生に期待される。合格の基準は問題の特性を理解し、様々な事例を批判的に検討できるかどうかである。 | This seminar is assessed by two components: (1) seminar attendance and discussion participation: 50 % and (2) in class presentation: 50%.
The score above or equal to 60 is a passing grade. Participation in class discussions is expected of all students. To receive a passing grade, students must understand the problems and be able to critically evaluate different examples. |
|
|
教科書 Textbook | | 教科書は指定しないが、主たるリーディングは『ブリュッセル効果 EUの覇権戦略―いかに世界を支配しているのか』アニュ・ブラッドフォード (著), 庄司 克宏 (監修, 翻訳)(白水社、2022)の予定。 | There is no principal textbook that is required to purchase for this class, however, the main reading material will be "The Brussels Effect: How the European Union Rules the World" (by Anu Bradford) (OUP, 2000). |
|
|
参考書 Reference Book | | ・参考書はセミナーの中で適宜、指示する。
・取り扱う基本文献は英語文献もあるので英語文献が読めること。各自のプレゼンテーションにはパワーポイントを準備すること。
・セミナー中の質問は、授業中や授業後に自由にしてください。 | ・Guidance for useful references will be provided during class.
・Some readings are English materials. Please prepare for powerpoint slides for your own presentation.
・Students can ask questions any time during class or immediately after class. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回、次回の課題を出すので、セミナー前に30分~1時間、取り組むこと。 | At each class, readings and discussion questions to prepare for the next class are set out for assignment. Participants will need to spend at least one hour for the assignment. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 文献は英語および日本語 | Class readings are both in English and Japanese |
|
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | This is a in-person class.
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|