授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】アジア諸国の都市化やそれに伴う災害に関する理論的、経験的理解を深めることがこの授業の目的である。都市社会学は欧米の都市を範例として発展してきた経緯があるが、アジア諸国の都市は欧米とは社会文化的、生態学的にかなり異なった性格をもち、都市化の進展も急速である。災害に着目した観点からアジアの諸都市の特徴や脆弱性を捉え、日本の都市社会や災害・防災の理解に役立てることを目指す。
【該当DP】DP1 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Objective
The purpose of this class is to develop a theoretical and empirical understanding of urbanization and associated disasters in Asian countries. Cities in Asian countries have a sociocultural and ecological character quite different from those in the West. This class aims to capture the characteristics and vulnerabilities of Asian cities from a disaster-focused perspective, and to help understand urban communities, disasters, and disaster risk reduction in Japan.
(DP1) |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】
授業の終了時にはアジア諸国の都市化、災害、防災の基本的特徴について、社会学的な観点から説明できるようになる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Goal
In the end of the course, participating students are expected to explain the basic characteristics of urbanization, disasters and disaster prevention in Asian countries from a sociological perspective. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】最初に都市化と災害をテーマとしたガイダンス的な講義を行う。その後、テキスト(Disaster Governance in Urbanising Asia)を講読し、アジア諸国の都市化と災害、防災の関係について討議する。テキストの概要は下記の通り。
1 Disaster Governance in an Urbanising World Region (Mike Douglass)
2 The Urban Transition of Disaster Governance in Asia (Mike Douglass)
3 Building Cities in a Subduction Zone: Some Indonesian Dangers (Anthony Reid)
4 Disaster Governance in Small Urban Places (Andrew Rumbach)
5 Bangkok and the Floods of 2011 (Alin Chintraruck and John Walsh)
6 Post-Disaster Reconstruction Models: The Governance of Urban Disasters in China, Iran and Myanmar (Helen James)
7 Nuclear Risk Governance in Japan and the Fukushima Triple Disaster: Lessons Unlearned (Pablo Figueroa)
【授業時間外学習の指示】授業開始時までに所定の論文を必ず熟読し、論点を整理しておくこと
| Structure of the seminar:
The lecture will begin with a guiding lecture on the topic of urbanization and disasters. Afterwards, we will read the text and discuss the relationship between urbanization, disasters, and disaster prevention in Asian countries. An overview of the text is as follows.
1 Disaster Governance in an Urbanising World Region (Mike Douglass)
2 The Urban Transition of Disaster Governance in Asia (Mike Douglass)
3 Building Cities in a Subduction Zone: Some Indonesian Dangers (Anthony Reid)
4 Disaster Governance in Small Urban Places (Andrew Rumbach)
5 Bangkok and the Floods of 2011 (Alin Chintraruck and John Walsh)
6 Post-Disaster Reconstruction Models: The Governance of Urban Disasters in China, Iran and Myanmar (Helen James)
7 Nuclear Risk Governance in Japan and the Fukushima Triple Disaster: Lessons Unlearned (Pablo Figueroa)
Students are requested to read every article in advance. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない | Students can take this lesson without specific requirements |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | ・報告、ディスカッションへの貢献、期末レポートによって評価する。
・期末レポートは、社会学の観点からアジアの都市化や防災の課題を論じるものとする。
・ディスカッションへの「貢献」とは、テーマへの理解を深めるような問いや意見を発することを指す。
・報告30%、ディスカッションへの貢献30%、期末レポート40%で点数をつけ、100点満点で60点以上を合格とする。 | - Evaluation is based on presentation (30%), contribution to discussion (30%) and final report (40%). The score above or equal to 60 is required for credits.
- Theme of final report is to discuss challenges of urbanization and disaster risk reduction in Asian countries from the viewpoint of sociology.
- Contribution to discussion means making useful remarks on the issues. |
|
|
教科書 Textbook | | Michelle Ann and Mike Douglass ed., Disaster Governance in Urbanising Asia, Springer, 2016. | Michelle Ann and Mike Douglass ed., Disaster Governance in Urbanising Asia, Springer, 2016. |
|
|
参考書 Reference Book | | 授業中に適宜紹介する。 | Related books and articles will be introduced during the class. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 指定された論文を読み、疑問点等を整理しておくこと。 | Students are expected to read designated articles in advance. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則的に対面で実施する
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・教員への質問は、TACT 機能「メッセージ」により⾏うこと。 | Students can contact me by using "message" function of TACT. |
|
|