授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生命活動を支える細胞機能について光技術を駆使した実験を通して課題設定力を養い、関連論文についての議論を通してクリティカル思考力を養い、他の履修者の発表内容についての議論を通して科学的コミュニケーション能力を養う。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The goal of this course is to develop problem-solving skills through experiments using optical technology to explore cellular functions that sustain life activities, to cultivate critical thinking through discussions on related research papers, and to enhance scientific communication skills through discussions on presentations by other participants. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 1. 自身の研究推進上の課題点を自ら明確にし解決する課題設定力を養うこと 2. 自他の関連論文の要点を理解して的確な議論をするクリティカル思考力を養うこと 3. 自他の研究内容について理解を深め的確な議論をする科学的コミュニケーション能力を養うこと |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1. To develop problem-solving skills by independently identifying and resolving challenges in one’s own research progress. 2. To cultivate critical thinking skills by understanding key points of both one’s own and others’ related research papers and conducting precise discussions. 3. To enhance scientific communication skills by deepening understanding of both one’s own and others’ research and conducting fruitful discussions. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 各自の研究成果については、英文のレジュメを作成した上で、発表はパワーポイントを用いて行い、質疑応答を中心とした議論を行う。(Each participant will prepare an English summary of their research findings, present using PowerPoint, and conduct in a discussion focused on Q&A.)
1. 革新的な研究の問いの明示とそのアプローチに関する議論 (Discution on defining transformative research questions and approaches) 2. 植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論I (Studies on pollen tube) 3. 植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論I (Studies on organelles) 4. 植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論I (Studies of phytohormone) 5. 植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論I (Studies on cell reprogramming 6. 自他の研究に関連する論文の紹介とその議論I (Discussion on own related resarch papers) 7. 植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論II (Studies on pollen tube) 8. 植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論II (Studies on organelles) 9. 植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論II (Studies of phytohormone) 10. 植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論II (Studies on cell reprogramming) 11. 自他の研究に関連する論文の紹介とその議論II (Discussion on own related resarch papers) 12. 植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論III (Studies on pollen tube) 13. 植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論III (Studies on organelles) 14. 植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論III (Studies of phytohormone) 15. 植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論III (Studies on cell reprogramming) |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | |
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 研究推進上の課題点を自ら明確にし解決する課題設定力、および、 論文の要点を理解し的確な議論をするクリティカル思考力、他の履修者の発表内容について理解を深め的確な議論をする科学的コミュニケーション力の習得度を総合的に評価する。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 適宜、TACT、Slack、Emailを利用する。 |
|
|