学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
理・博後
時間割コード
Registration Code
4605066
科目区分
Course Category
先端専門講義科目群(後期課程講究)
Advanced Science Classes (Research Works in DC)
科目名 【日本語】
Course Title
トランスフォーマティブ生命分子学講究ⅠC
科目名 【英語】
Course Title
Colloquium Transformative Bio-MoleculesⅠC
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
佐藤 良勝 ○
担当教員 【英語】
Instructor
SATO Yoshikatsu ○
単位数
Credits
3
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
授業形態
Course style
演習
Seminar
学科・専攻
Department / Program
理学専攻
Division of Natural Science
必修・選択
Required / Selected
選択
Elective


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
生命活動を支える細胞機能について光技術を駆使した実験を通して課題設定力を養い、関連論文についての議論を通してクリティカル思考力を養い、他の履修者の発表内容についての議論を通して科学的コミュニケーション能力を養う。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The goal of this course is to develop problem-solving skills through experiments using optical technology to explore cellular functions that sustain life activities, to cultivate critical thinking through discussions on related research papers, and to enhance scientific communication skills through discussions on presentations by other participants.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
1. 自身の研究推進上の課題点を自ら明確にし解決する課題設定力を養うこと
2. 自他の関連論文の要点を理解して的確な議論をするクリティカル思考力を養うこと
3. 自他の研究内容について理解を深め的確な議論をする科学的コミュニケーション能力を養うこと
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
1. To develop problem-solving skills by independently identifying and resolving challenges in one’s own research progress.
2. To cultivate critical thinking skills by understanding key points of both one’s own and others’ related research papers and conducting precise discussions.
3. To enhance scientific communication skills by deepening understanding of both one’s own and others’ research and conducting fruitful discussions.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
各自の研究成果については、英文のレジュメを作成した上で、発表はパワーポイントを用いて行い、質疑応答を中心とした議論を行う。(Each participant will prepare an English summary of their research findings, present using PowerPoint, and conduct in a discussion focused on Q&A.)

1.  革新的な研究の問いの明示とそのアプローチに関する議論 (Discution on defining transformative research questions and approaches)
2.  植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論I (Studies on pollen tube)
3.  植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論I (Studies on organelles)
4.  植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論I (Studies of phytohormone)
5.  植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論I (Studies on cell reprogramming
6.  自他の研究に関連する論文の紹介とその議論I (Discussion on own related resarch papers)
7. 植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論II (Studies on pollen tube)
8. 植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論II (Studies on organelles)
9. 植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論II (Studies of phytohormone)
10. 植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論II (Studies on cell reprogramming)
11. 自他の研究に関連する論文の紹介とその議論II (Discussion on own related resarch papers)
12. 植物生殖における花粉管伸長機構の理解を深める議論III (Studies on pollen tube)
13. 植物オルガネラ機能発揮における葉緑体配置機構の理解を深める議論III (Studies on organelles)
14. 植物発生における植物ホルモン受容応答機構の理解を深める議論III (Studies of phytohormone)
15. 植物再生におけるスティミュラント探索とその作動原理の理解を深める議論III (Studies on cell reprogramming)
履修条件
Course Prerequisites
基礎的な細胞生物学の内容を理解していること。
関連する科目
Related Courses
特になし。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
研究推進上の課題点を自ら明確にし解決する課題設定力、および、 論文の要点を理解し的確な議論をするクリティカル思考力、他の履修者の発表内容について理解を深め的確な議論をする科学的コミュニケーション力の習得度を総合的に評価する。
教科書・テキスト
Textbook
教科書は指定しないが、参考文献は適宜指示する。
参考書
Reference Book
適宜指示する。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
各自の研究に関連する論文を読んでおくこと。
注意事項
Notice for Students
特になし。
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
他学科聴講の条件
Conditions of Other department student's attendance
レベル
Level
キーワード
Keyword
履修の際のアドバイス
Advice
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面で行う。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
適宜、TACT、Slack、Emailを利用する。