授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】
<野村担当分>
本演習では、環境問題を含む社会的諸課題が持つ政治的側面を批判的に考え、研究する力を養うことを目的として、社会科学のリサーチの方法論について学習する。
<大野担当分>
流域ガバナンスの理論および方法論に関する文献講読を行うとともに、セミナー参加者の遂行する研究に対して議論を通じて適宜指導を行う。
【該当DP】
DP2 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【Aims】
The aims of this seminar include introducing methodologies and methods in social and political research, and developing a critical perspective on the political aspect of environmental issues.
The aim of this seminar is to learn about the basic theoretical debates in the field of watershed governance as well as about different methodologies used to study watershed governance.
【DP】
DP2 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】
<野村担当分>
この授業では,受講者が以下の知識・能力を身につけることを目標とする。
* 社会科学における主要な手法、リサーチ・デザイン及び認識論的立場に対する基本的な知識
* 環境問題の概要や政治的側面に関する知識、批判的な視座
<大野担当分>
この授業では、受講生は流域ガバナンスの主要な理論に関する知識を習得し、その知識を各自の研究テーマに応用する方法を身に付ける。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【Learning Outcomes】
Upon completion of this course, students should be able to:
* have a basic understanding of key methods, research designs and epistemological positions in social research.
* develop a critical perspective on the political aspect of environmental issues.
After completing this course, the students should be able to understand the principal theoretical frameworks in the field of watershed governance and to apply their theoretical knowledge to their own research topics. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】
<野村担当分>
大学院レベルの政治・政策研究において必要な、社会科学のリサーチの理論と方法について学習する。
また適宜、受講者個別の関心に合わせたテーマで議論を行う。
主な予定は以下の通りである。
METHODOLOGIES
1. Ontology & Epistemology
RESEARCH DESIGNS
2. Case study (1): General
3. Case study (2): Comparison
4. Experimental design
5. Cross-sectional and Longitudinal designs
METHODS
6. Interviews
7. Ethnography/ Participant observation
8. Questionnaire survey
9. Discourse analysis
10. Historical research
OTHERS
11. Research ethics
12. Literature review
13. Mixed methods research
14. Discussions: each participant’s plan of research
<大野担当分>
流域ガバナンスに関する文献購読や、セミナー参加者の研究発表を元に、議論・指導を行う | 【Contents】
The basic schedule is as follows, covering approximately one topic per week.
METHODOLOGIES
1. Ontology & Epistemology
RESEARCH DESIGNS
2. Case study (1): General
3. Case study (2): Comparison
4. Experimental design
5. Cross-sectional and Longitudinal designs
METHODS
6. Interviews
7. Ethnography/ Participant observation
8. Questionnaire survey
9. Discourse analysis
10. Historical research
OTHERS
11. Research ethics
12. Literature review
13. Mixed methods research
14. Discussions: each participant’s plan of research
The students are required to read assigned literature concerning watershed governance theories and also to apply a theory to their own research topic in close consultation with the instructor. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。 | There is no requirement for enrollment in this course. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業内活動(100%)。 | Assessment is based on coursework (100%). |
|
|
教科書 Textbook | | 第一週目にリーディングリストを配布する。 | A reading list will be provided in the first week. |
|
|
参考書 Reference Book | | 第一週目にリーディングリストを配布する。
日本語だけではなく、英語の文献も読むことが求められる。 | A reading list will be provided in the first week. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 【授業時間外学習の指示】
<野村担当分>
各受講者は、次回の授業内容を予習して、議論できるよう準備をするとともに、リーディングリストに記載されている各回の設問に対する回答を用意すること。
<大野担当分>
各受講者は、予め指定図書を予習して、内容をまとめるとともに、それについて議論できるように準備をすること。 | 【Preparation/Review】
This is a seminar module. Its success and your achievement will depend upon your knowledge of the readings, your readiness to participate in discussion, and the quality of your oral and written work.
Student Requirements:
* Weekly readings should be done prior to each session.
* Students are expected to contribute to seminar discussions regularly. This requires that you come to seminar prepared to discuss in detail the assigned readings and key questions for each session provided in the reading list.
The students are required to read the assigned reading material beforehand and prepare comments for discussion. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 受講希望者は事前に担当教員に連絡のこと。(受講者数などを勘案して時間・オンラインでの受講方法などを決定し、学習管理システム(TACT)で通知する。) | Please contact Prof. Nomura in advance if you want to take this seminar.
Details on this seminar will be given via Nagoya University's learning management system (LMS) called TACT.
This course is provided face-to-face. However, this course may be delivered online depending on the Covid-19 situation.
* If there is a change in the mode of lecture delivery etc., you will be notified on the LMS mentioned above together with details (such as the Zoom URL). |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 受講希望者は事前に担当教員に連絡のこと。(受講者数などを勘案して時間・オンラインでの受講方法などを決定し、学習管理システム(TACT)で通知する。)
※授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで周知する。 | Please contact Prof. Nomura in advance if you want to take this seminar.
Details on this seminar (e.g. mode of delivery) will be given via the NU's learning management system (LMS) called TACT.
* If there is a change in the mode of delivery etc., you will be notified on the class site of TACT (NU's learning management system). |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 受講希望者は事前に担当教員に連絡のこと。(受講者数などを勘案して時間・オンラインでの受講方法などを決定し、学習管理システム(TACT)で通知する。)
※授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで周知する。 | Please contact Prof. Nomura in advance if you want to take this seminar.
Details on this seminar (e.g. mode of delivery) will be given via the NU's learning management system (LMS) called TACT.
* If there is a change in the mode of delivery etc., you will be notified on the class site of TACT (NU's learning management system). |
|
|