授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 社会学の目的は社会学を学ぶことではなく、社会そのものを研究することにある。古典的な作品を検討する場合でも、愛好家が美術品を鑑賞するような態度ではなく、プロの姿勢で、独創的な研究設計のコツを盗むつもりで読まなくてはいけない。この授業では、そのような本の読み方を身につけてもらいたい。
【該当 DP】DP2 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of sociology is not to study sociology, but to study society itself. Even when reading classics, we should read them in a professional manner, with the intention of stealing the tips of creative research design, rather than an attitude of an enthusiast to appreciate artworks. In this seminar, participants are required to learn such a way of reading and thinking.
corresponding with DP2. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1) 社会学や社会政策における思考法を身につける。
2) 研究方法を実践的かつ批判的に検討する。
3) 一日も早く自分自身の研究活動にとりかかる。
4) 研究報告と討論の機会を楽しみながら活かす。
なお、履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1) Develop ways of thinking in sociology and social policy.
2) Examine research methods practically and critically.
3) Begin your own research activities as soon as possible.
4) Enjoy and take advantage of opportunities for presentation and discussion.
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 人生初期の階層構造
1 世代間階層移動と教育の趨勢
2 教育機会格差の趨勢
3 戦後日本の教育拡大と階層・ジェンダー
8 大学進学が初職に及ぼす効果
9 大学中退から職業への移行
10 専門学校から職業への移行
11 なぜ高卒女性で初職非正規雇用リスクは高まったのか
14 変わりゆく結婚市場と階層同類婚
人生中期の階層構造
1 職業経歴の歴史:長期雇用からみる日本の職業経歴の特徴
2 非正規雇用から正規雇用への移動障壁の時代的変遷
3 対人サービス労働者の「仕事の質」
5 女性のライフコースとキャリア形成格差
8 初期キャリアの格差は縮小してゆくのか
9 格差覚醒時代の階層帰属意識
10 高学歴志向の学歴分断
11 社会階層は政党支持といかに関わっているのか?
人生後期の階層構造
1 稼得歴の推定を通じた男性高齢者の社会経済的格差分析
2 高齢者の健康と社会階層
3 高齢期における住宅のアクセスの不平等
5 高齢期の社会階層と非正規雇用
7 高齢者の出身階層と到達階層
10 地域の高齢化と格差意識
12 高齢期の経済的脆弱性と雇用・家族の履歴
13 超高齢社会の不平等 | The Structure of Social Stratification in the Early-stage of Life
1. Trends in intergenerational mobility and education
2. Trends in the inequality of educational opportunity
3. Postwar expansion of education in Japan and class/gender
8. Effects of university education on first job
9. Transition from university dropout to career
10. Transition from vocational school to career
11. Why has female high school graduates' first job risk increased?
14. Changing marriage market and class assortative marriage
The Structure of Social Stratification in the Middle-stage of Life
1. History of occupational careers: Characteristics of Japanese long-term employment
2. Transitions in barriers to mobility from non-regular to regular employment
3. "Job quality" of personal service workers
5. Life course and career development inequality for women
8. Will early career inequality decrease?
9. Class affiliation consciousness in an era of awakening to inequality
10. Educational background divide of aspirations for higher education
11. How does social class relate to party support?
The Structure of Social Stratification in the Late-stage of Life
1. Socioeconomic inequality among older men through estimation of earnings history
2. Health and social class of the elderly
3. Inequality in housing access in old age
5. Social class and non-regular employment in old age
7. Class of origin and class of attainment of the elderly
10. Regional aging and consciousness of inequality
12. Economic vulnerability in old age and employment/family history
13. Inequality in a super-aged society |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は課さない。 | No course requirements. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 報告(50%)および毎回の議論に対する貢献(50%)。 | Presentation (50%) and contribution to the discussion (50%). |
|
|
教科書 Textbook | | 中村高康・三輪哲・石田浩編『人生初期の階層構造』(東京大学出版会、2021年)
渡邊勉・吉川徹・佐藤嘉倫編『人生中期の階層構造』(東京大学出版会、2021年)
有田伸・数土直紀・白波瀬佐和子編『人生後期の階層構造』(東京大学出版会、2021年) | Nakamura et al. (eds.), The Structure of Social Stratification in the Early-stage of Life, University of Tokyo Press, 2021.
Watanabe et al. (eds.), The Structure of Social Stratification in the Middle-stage of Life, University of Tokyo Press, 2021.
Arita et al. (eds.), The Structure of Social Stratification in the Late-stage of Life, University of Tokyo Press, 2021. |
|
|
参考書 Reference Book | | 参考書は必要に応じて紹介する。 | Reference books will be introduced during the course. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | テキストを十分に読み込み、コメントを準備したうえで出席することが求められる。 | Careful reading of the text and preparing comments on it prior to the class are required. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|